Albert Heijn verlaagt prijzen van 300 artikelen

ZAANDAM - Albert Heijn verlaagt vanaf deze week de prijzen van ongeveer driehonderd artikelen. Daarnaast breidt de supermarktketen het assortiment van zijn goedkoopste merk, Euroshopper, flink uit. Ook komt de marktleider met scherpere aanbiedingen voor houders van een bonuskaart.

Onder het motto 'een vollere tas voor minder geld' lijkt AH zich te storten in de in januari gebruikelijke prijzenslag onder supermarkten. Daarvan wilde een woordvoerster maandag echter niets weten. "AH is absoluut geen prijsvechter. Nu het economisch minder gaat, merken wij dat de klant zijn broekriem moet aantrekken. Wij willen daarin meegaan."

Volgens de woordvoerster scoort AH bij de klanten wel op kwaliteit, maar minder goed op de prijzen. Zij lopen niet direct weg, maar zijn wel kritischer geworden, merkte de supermarktketen. "De klanten verdelen hun budget over meer winkels." Ook verruilen zij de duurdere artikelen voor die van het goedkopere eigen merk.

AH-merk

De supermarktketen wil daarom in zijn advertenties meer de nadruk gaan leggen op de 4500 artikelen onder het eigen AH-merk. Die producten zijn tot 30 procent goedkoper dan de A-merken.

De supermarkt voert daarnaast al jaren het nog goedkopere merk Euroshopper. Het aantal artikelen onder die vlag wordt uitgebreid van 235 tot 350. Dat gaat volgens de woordvoerster zeker niet ten koste van de duurdere merken.

Krant

In zijn campagne maakt AH gebruik van advertenties in landelijke en regionale dagbladen. Dat is opmerkelijk, omdat ruim een jaar geleden de keten zijn wekelijkse advertenties in de kranten schrapte en zich ging richten op zijn via de brievenbus verspreide blad en op de radio en televisie.

"Wij hebben destijds niet gezegd dat wij de krant nooit meer zouden gebruiken", aldus de woordvoerster. "Deze campagne is zo specifiek, dat je niets aan het toeval mag overlaten."

Om de prijzen te kunnen verlagen, voert AH stevigere onderhandelingen met zijn leveranciers. "Dat deden we al en dat zullen we blijven doen." Vorig jaar leidde dat nog tot een tijdelijke boycot van Unilever-producten. "Als je elke week een top-3 met verse aanbiedingen wilt hebben, zul je scherp moeten inkopen", meent het concern. Verder kijkt het hoofdkantoor in Zaandam of de kosten ook op andere plekken naar beneden kunnen.

Tip de redactie