Overzicht: Wat is er allemaal gebeurd bij het noodlijdende Air Berlin?

De toekomst van Air Berlin is onzeker. Sinds de Duitse luchtvaartmaatschappij in augustus 2017 faillissement heeft aangevraagd, draait het bedrijf op een overbruggingskrediet van de Duitse overheid.

Wat is er allemaal gebeurd bij het noodlijdende bedrijf? Een overzicht.

In september 2016 kondigt Air Berlin een stevige reorganisatie aan. Het bedrijf lijdt al langere tijd verlies en splitst zich op in drie onderdelen. Dat gaat gepaard met het ontslag van twaalfhonderd personeelsleden. Veertig vliegtuigen worden verhuurd aan Lufthansa. 

Concurrenten vrezen dat Lufthansa Air Berlin helemaal zal overnemen. In juni 2017 zegt Ryanair-topman David O'Brien dat de Duitse politiek een overname niet mag toestaan. Volgens hem is Air Berlin "praktisch failliet" en zou goedkeuring voor een overname door Lufthansa "door de staat gesponsord protectionisme" zijn.

Failliet

Amper twee maanden later komt de eerste voorspelling van O'Brien uit. Air Berlin vraagt op 15 augustus 2017 faillissement aan. Grootaandeelhouder Etihad, die het bedrijf in 2012 kocht, wil geen geld meer in Air Berlin steken. De vluchten van de luchtvaartmaatschappij gaan wel door, omdat de Duitse overheid Air Berlin met een overbruggingskrediet steunt.

Lufthansa duikt meteen op de failliete concurrent. Het bedrijf wil ongeveer negentig van de honderdveertig kisten van Air Berlin overnemen. Met de extra toestellen wil Lufthansa zijn vluchtaanbod uitbreiden.

Al snel melden zich meer geïnteresseerden. Ook easyJet, TUI fly, Ryanair en Thomas Cook-dochter Condor lijken interesse te hebben. Investeerder Hans Rudolf Wöhrl maakt bekend een bod van een half miljard euro te hebben uitgebracht op de failliete luchtvaartmaatschappij. En de Chinese ondernemer Jonathan Pang wil Air Berlin aan zijn eigen vliegveld Parchim Airport koppelen.

Bezwaren

De Duitse luchtvaartmaatschappij Germania vraagt de rechter eind augustus 2017 het overbruggingskrediet van de overheid te blokkeren. Volgens de luchtvaartmaatschappij zou de overheid Air Berlin bevoordelen.

Zes dagen later keurt de Europese Commissie (EC) de noodlening aan Air Berlin goed. Er is duidelijk afgesproken dat de hulp tijdelijk van aard is en niet is bedoeld om Air Berlin als zelfstandig bedrijf op de been te houden. Daarom is volgens de EC geen sprake van verstoring van de concurrentie.

Ziekmeldingen

Vlak voor de laatste dag waarop geïnteresseerden een bod kunnen uitbrengen, komt Air Berlin opnieuw in de problemen. Ongeveer tweehonderd piloten melden zich op 12 september 2017 ziek. Door het ongebruikelijk hoge aantal ziekmeldingen moet Air Berlin tientallen vluchten annuleren.

"We moeten snel weer terug naar een normaal schema", laat COO Oliver Iffert weten. "Dat is cruciaal om de gesprekken met nieuwe investeerders nog tot een succesvol einde te brengen." Vakbonden laten weten dat het niet om een georganiseerde staking gaat.

Woensdag 13 september 2017 worden opnieuw vluchten geannuleerd vanwege ziekmeldingen. De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt roept de piloten op zich niet meer ziek te melden, omdat ze het overnameproces daarmee hinderen.

Bod

Geïnteresseerden hebben tot 15 september 2017 de tijd om een bod op Air Berlin uit te brengen. Lufthansa en easyJet zijn dan naar verluidt nog in beeld om delen van Air Berlin over te nemen. 

In oktober 2017 stopt het bedrijf met alle vluchten. Half december 2017 zegt Lufthansa af te zien van een overname van de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij NIKI, een bedrijfsonderdeel van Air Berlin.

Eigenlijk had het bedrijf dit onderdeel willen samenvoegen met budgetdochter Eurowings, maar dit zou bij de Europese Commissie tot zorgen leiden op het gebied van mededinging.

Ook zal Lufthansa in het geval van een overname van andere bedrijfsonderdelen afstand doen van een deel van de start- en landingsrechten van Air Berlin op de luchthaven van Düsseldorf.

Later die maand wordt duidelijk dat Lufthansa een groot deel van de inboedel van Air Berlin mag overnemen. Easyjet neemt op zijn beurt de acitivteiten van Air Berlin op de Berlijnse luchthaven Tegel over.

Ondertussen aast het Britse luchtvaartconcern IAG op NIKI. Maar deze partij trekt zich uiteindelijk terug en op 23 januari 2018 wordt bekend dat voormalig Formule 1-wereldkampioen Niki Lauda de onderneming terugkoopt. NIKI werd in 2003 door Lauda opgericht.

Lees meer over:
Tip de redactie