Profiel Unilever: Concern met meer dan vierhonderd merken
Unilever is op 1 januari 1930 ontstaan uit een fusie.
Het concern ontstond na een samengaan van het Nederlandse margarinebedrijf Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers. Zowel Rotterdam als Londen kreeg een hoofdkantoor. Het nieuwe hoofdkantoor van het bedrijf wordt nu in Rotterdam gevestigd.
Het concern heeft wereldwijd meer dan vierhonderd merken.
Onder meer Andrélon, Axe, Ben & Jerry’s, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr, Lipton, OLA, OMO, Prodent, Rexona, Sun, Unox en Zwitsal zijn van de multinational. Deze merken worden naar schatting dagelijks gebruikt door zeker twee miljard mensen.
Het bedrijf heeft de divisie die margarine produceert van de hand gedaan.
Het onderdeel is verkocht aan investeerder KKR. Dat betekent dat merken als Becel, Blue Band, Bona en Zeeuws Meisje een nieuwe eigenaar hebben gekregen. In 2014 werden margarines en andere smeersels al ondergebracht in een apart bedrijfsonderdeel. Dat zorgde toen al voor speculatie over een verkoop.
Er werken wereldwijd zo'n 169.000 mensen bij het concern.
Van deze groep werken 7.300 medewerkers in het Verenigd Koninkrijk en zo'n 3.100 in Nederland. Topman Paul Polman (1956) geeft sinds 2009 leiding aan het bedrijf.
Het concern heeft meerdere beursnoteringen.
Unilever is genoteerd aan de beurzen in Amsterdam, Londen en New York. Unilever heeft een marktwaarde van ongeveer 149 miljard euro. Unilever boekte in 2017 een omzet van bijna 51 miljard euro. De nettowinst bedroeg 6,5 miljard euro.