Bierbrouwer Grolsch wordt naar alle waarschijnlijkheid overgenomen door het Japanse bierbedrijf Asahi Group. Een profiel van de brouwer die onder meer bekend is van de slogan 'Vakmanschap is meesterschap'.

De geschiedenis van Grolsch gaat terug naar 1615.

Peter Cuyper is een van de oorspronkelijke bierbrouwers, die in 1676 tot meester van alle brouwerijen in Grol, het huidige Groenlo, werd uitgeroepen.

Cuyper trainde de bierbrouwers nieuwe technieken en introduceerde exclusieve recepten. Met resultaat, want het bier uit Grol, Grolsch, werd in grote gebieden bekend.

Op 3 mei 1922 fuseerde de Groenlose brouwerij, die toen de naam De Klok droeg, met de Enschedesche Bier Brouwerij. De nationale expansie kreeg daarmee een nieuwe injectie.

In 1984 gaat Grolsch naar de beurs.

Een groot deel van de aandelen is in handen van de familie De Groen, die van het bedrijf vanaf 1968 een internationale onderneming heeft gemaakt. Sinds 1995 mag Grolsch het predikaat 'Koninklijk' dragen.

Grolsch is sinds 2008 in handen van SABMiller.

Dat bedrijf telde destijds 816 miljoen euro neer voor de onderneming. Het bier wordt via SABMiller in meer dan zeventig landen verkocht.

In totaal telt Grolsch 650 werknemers.

Naar eigen zeggen is de onderneming indirect goed voor achtduizend banen. Jaarlijks produceert Grolsch 2,6 miljoen hectoliter bier. Daarvan wordt 1,5 miljoen hectoliter verkocht in Nederland.

In Nederland is Grolsch goed voor een marktaandeel van 13 procent, aldus de cijfers van het moederbedrijf.