Interview

Het roer moet om bij V&D. Alweer

Zonder het woord specifiek te noemen tijdens de presentatie van de nieuwe plannen die V&D weer op de rails moeten krijgen, is 'magie' misschien wel het belangrijkste element dat moet terugkeren bij het noodlijdende warenhuisconcern.

"Ik weet nog dat ik met mijn ouders voor de etalage van V&D stond te kijken en naar binnen wilde. Dat gevoel moet weer terugkomen", zegt bestuursvoorzitter John van der Ent vrijdag in gesprek met NU.nl.

Een plek middenin de samenleving met een mix van nationale én lokale sentimenten. Want als FC Groningen de KNVB-beker heeft gewonnen, hangt er een groot wedstrijdshirt dat twee verdiepingen bestrijkt aan de buitenkant van het winkelpand aan de Grote Markt.

V&D wordt wat Van der Ent betreft weer een degelijk, Hollands warenhuis. Een plek die je wilt bezoeken en waar je je kunt laten verleiden.

Daarom is er ook onlangs een samenwerkingsverband met mediahuis Sanoma aangegaan. De twee bedrijven willen met behulp van bekende bladenmerken als Margriet en Libelle evenementen in de winkels organiseren. Zo moet er weer reuring op de winkelvloer komen.

V&D moet op alle fronten veranderen, zegt Van der Ent, die pas sinds 1 maart het roer overnam als bestuursvoorzitter.

Andere situatie

Het roer moet om, zoveel is duidelijk. Alweer. Want vrijdag precies een jaar geleden kwam zijn voorganger, de huidige V&D-commissaris Jacob de Jonge, met een soortgelijke boodschap. Met meer merken, beter inspelen op de verschillende klantgroepen en de uitrol van een nieuw winkelconcept, moest het concern in 2015 weer winstgevend zijn. "2014 wordt al iets beter", zei De Jonge vorig jaar.

Uiteindelijk leed het winkelconcern in 2014 een verlies van 49 miljoen euro, nadat er in 2012 en 2013 ook al stevige rode cijfers werden gepubliceerd.

Maar nu is de situatie anders, zegt Van der Ent. "De strategie van V&D is drastisch gewijzigd. We willen onze eigen producten weer in onze doelgroep zetten en voegen daar waar we dat nodig vinden meerdere merken aan ons assortiment toe. Dat is het verschil."

Plan

Een ander verschil volgens de V&D-topman is dat er nu daadwerkelijk een plan ligt. Want die volgorde is begin dit jaar in de paniek die voortkwam uit de financiële nood omgedraaid. Er werd aangekondigd dat er gesnoeid zou worden zonder dat er een plan lag.  

"De betrokken partijen zeiden: John, kom nou met je plan. Dat is belangrijk. Nu we dat hebben is het ook veel makkelijker met de partijen te spreken." Van der Ent weet zich nu gesteund door zijn aandeelhouders en commissarissen, zij hebben allemaal een aandeel gehad in de nieuwe strategie van V&D.

Maar de strijd met de vakbonden en de pandeigenaren is nog niet gestreden. Er wordt een loonoffer van 5,8 procent gevraagd en de huur moet drastisch omlaag. Van beide kanten wordt stevig weerstand geboden. 

Inmiddels heeft Van der Ent uitgesproken dat er over twee jaar weer winst door V&D wordt gemaakt. Dat is de storm waar V&D zich nu in bevindt.

Wat een moment om bestuursvoorzitter van V&D te worden. Waarom nu?

"Ik ben ooit mijn carrière in de detailhandel begonnen als trainee bij een door Anton Dreesman opgerichte opleiding. Daar heb ik een goed gevoel aan overgehouden.

Toen er door de huidige aandeelhouder van V&D een beroep op mij werd gedaan dacht ik: dit moet ik doen. Ik denk dat er op commercieel vlak veel voor V&D is te winnen, daar geloof ik in. Ook al zitten we in stormy weather, dat wist ik van tevoren."

Waar ligt nu de uitdaging, in de panden of het personeel?

"We kunnen altijd naar de kosten kijken, maar de grootste uitdaging ligt bij het vertrouwen van onze consument. We willen dat er nog meer mensen bij ons binnenkomen, nu zijn dat er al 80 miljoen jaar. We willen ook dat ze meer gaan besteden."

Maar de realiteit is natuurlijk dat als er niet wordt gesneden in de kosten van panden en personeel, V&D een groot probleem heeft.

"Ik heb gezegd dat als wij weer concurrerend willen zijn, we weer op een gelijk niveau met onze omgeving moeten komen. We zitten nu in verhouding te hoog in de loonkosten en te hoog in de huurkosten. Dat zullen we naar een redelijk niveau moeten terugbrengen. Daarover zijn we nog met de partijen in gesprek."

De vakbonden hebben zich niet neergelegd bij het loonoffer en stapten naar de voorzieningenrechter. Die noemde de voorgenomen loonsverlaging in februari "niet terecht", maar V&D gaat in hoger beroep. De rechtszaak dient op 27 mei.

Arbeidsrechtjuristen zeggen: een loonsverlaging keurt de rechter nooit goed.

"We zijn nog steeds met de vakbonden in overleg voor het hoger beroep op 27 mei. Als de rechter onverhoopt die verlaging verbiedt, dan zullen we op een andere manier moeten ingrijpen. Want die loonkosten zullen toch naar beneden moeten.

Dat zal tot banenverlies leiden, maar dat is niet mijn uitgangspunt. Ik verdeel liever de pijn zodat we de mensen op de winkelvloer en op kantoor kunnen houden."

Dat zijn de enige twee scenario's: een loonoffer of mensen ontslaan?

"Als u een andere heeft, dan houd ik mij aanbevolen."

Dus als ik het goed begrijp, gaat het hoger beroep op 27 mei gewoon door. U verwacht voor die tijd geen oplossing met de vakbonden?

"Ik ga er nog steeds vanuit dat wij in gesprek raken en over onze plannen meer duidelijkheid kunnen geven zodat we naar de toekomst van V&D kunnen kijken."

De magie zit hem misschien in het feit dat "iedereen iets met V&D heeft", zoals Van de Ent het zelf zegt. Vooralsnog staan hem gigantische uitdagingen te wachten. Want hoe nostalgisch de ruim honderdjarige historie van V&D ook kan overkomen, de realiteit is dat de huidige aandeelhouder op termijn zijn investeringen terugbetaald wil zien.

Een klus waar hij "ongelooflijk veel zin" in heeft. In de kleine perszaal wijst Van der Ent naar de twee schilderijen die aan de achterwand hangen. "Daar ziet u meneer Vroom en meneer Dreesman. Zij zijn 127 jaar geleden begonnen, wij zijn hier om de volgende 127 jaar V&D een mooie toekomst te geven."

Meer langere verhalen en achtergronden op NUweekend

Lees meer over:
Tip de redactie