HOOFDDORP - De inkomsten die Electronic Arts (EA) haalt uit verkoop van digitale content is de afgelopen drie maanden met 45 procent toegenomen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

De uitgever verwacht een verdere groei dit fiscale jaar, vooral dankzij digitale content van de populaire spellen Battlefield 3 en FIFA 12, zo blijkt uit de kwartaalcijfers.

Met de groei van 45 procent komen de inkomsten uit digitale content neer op 314 miljoen dollar, omgerekend ruim 242 miljoen euro. In hetzelfde kwartaal van vorig jaar was dit ruim 166 miljoen euro. Vooral de mobiele divisie van EA presteerde beter dan vorig jaar, de inkomsten hieruit namen toe met 60 procent. 

Shift naar digitaal

Eerder dit jaar gaf COO Peter Moore aan dat EA zich nadrukkelijk meer op digitale downloads gaat richten uit mobiele en social games. Vorig jaar verdiende het bedrijf daar 1,3 miljard dollar mee, verwacht wordt dat dit jaar 1,7 miljard verdient wordt aan digitale content.

Social games

Hoewel EA's digitale inkomsten verder toenemen, ziet de uitgever bij zijn social games een daling van maandelijks actieve gebruikers. In hetzelfde kwartaal vorig jaar waren dit er 101 miljoen, nu zijn dat er 42 miljoen. Dat terwijl het aantal geregistreerde gebruikers wel is toegenomen, van 140 miljoen naar 250 miljoen gebruikers.