AMSTERDAM - Facebook is begonnen met de uitrol van Facebook-aanbiedingen. Het systeem dat een paar maanden geleden is aangekondigd is in samenwerking met lokale en grote bedrijven.

Dat meldt onder meer The Verge.

Vanaf vrijdag krijgt een selecte groep de bèta-versie van de dienst te zien op. Later moet de service wereldwijd uitgerold worden.

De dienst maakt het voor bedrijven mogelijk om kortingen aan te bieden door een coupon op hun Facebook-pagina te plaatsen. Om gebruik te maken van een aanbieding moet er op de link ‘aanbieding ontvangen’ geklikt worden. Daarna stuurt Facebook een e-mail die geprint kan worden of op de mobiele telefoon getoond kan worden bij het bedrijf. 

De aanbiedingen worden in het nieuwsoverzicht van gebruikers geplaatst. De advertenties zijn niet willekeurig, zegt het sociale netwerk. Alleen bedrijven waar een gebruiker ‘fan’ van is, kunnen reclames in de tijdlijn plaatsen.

Het kost bedrijven geen geld om de aanbiedingen te creëren, maar Facebook laat weten dat de kortingen een beperkt aantal mensen zullen bereiken.