AMSTERDAM – Het sociale netwerk Google+ mag dan enorm snel groeien en inmiddels 90 miljoen leden hebben, het gebruik blijft ver achter in vergelijking met concurrenten.

Dat heeft onderzoeksbureau Comscore berekend.

Een gebruiker van Google+ besteedde in januari gemiddeld slechts 3 minuten op de website. Bij Facebook ligt dit cijfer veel hoger op 405 minuten. Maar ook bijvoorbeeld Twitter (21 minuten) en LinkedIn (17 minuten) scoren aanzienlijk beter.

Het gemiddelde gebruik op Google+ was de maanden daarvoor ook al niet enorm hoog, maar loopt ook nog eens terug. In november lag het cijfer nog op 5,1 minuten en in december op 4,8 minuten.

In het onderzoek zijn mobiele gebruikers niet meegenomen, alleen leden die gebruikmaken van een pc tellen mee. Dit hoeft niet per se invloed te hebben omdat ook Facebook en Twitter ook veel op smartphones gebruikt worden.

Realiteit

Google laat in een reactie aan Reuters weten dat de realiteit anders ligt dan het onderzoek van Comscore. “Google+ is veel meer dan alleen een website waar mensen heen moeten gaan. Daarom is het gebruik erg lastig te meten.”

De zoekgigant ziet Google+ meer als een toevoeging aan bestaande diensten, zo beweert een woordvoerder.