AMSTERDAM – Iets meer dan een jaar na een grote verandering heeft Twitter de website opnieuw radicaal aangepast.

Het sociale netwerk heeft onder meer de profielpagina, het algemene uiterlijk en de thuispagina van Twitter veranderd. Ook zijn een aantal nieuwe elementen toegevoegd die het gebruik gemakkelijker moeten maken.

Zo moet informatie volgens het bedrijf nu gemakkelijker te vinden zijn mede door het eenvoudigere ontwerp.

Op de profielpagina van elke gebruiker zijn nu meer gegevens te vinden. Zo zijn in één overzicht het aantal volgers, de berichten, favorieten en foto’s te zien. Voorheen moest hiervoor door het profiel zelf geklikt worden.

Tijdlijn

De thuispagina, waar gebruikers de berichten van hun vrienden kunnen zien, is vooral qua ontwerp veranderd. Alle elementen zijn omgewisseld. Waar de informatie over de gebruiker zelf, de trending topics en het menu eerst rechts zaten, zijn deze gegevens nu links te vinden.

Ook het scherm waarin een nieuw bericht aangemaakt kan worden is verplaatst. Daarnaast heeft Twitter geprobeerd de tijdlijn completer te maken. Foto’s, video’s en andere extra content wordt nu direct in de tijdlijn getoond en hoeft niet in een apart gedeelte geopend te worden.

#Discover

Bovendien moet het via een nieuw element op de website, #discover, gemakkelijker worden trending topics te volgen. Zo is in één overzicht duidelijk waar mensen veel over praten en zijn behalve de berichten ook veelbesproken foto’s, video’s en links te zien.

Twitter heeft tevens een nieuw overzicht van alle interactie rondom de bewuste gebruiker in het leven geroepen. Zo zijn alle privéberichten, openbare berichten gericht aan de gebruiker en retweets op één pagina te zien voor de ingelogde gebruiker zelf.

Merkpagina's

Ook voor adverteerders heeft Twitter een aantal wijzigingen doorgevoerd. Bedrijven kunnen binnenkort een eigen pagina ontwerpen door de header, het logo en de slagzin naar wens aan te passen. Het is daarnaast mogelijk om de tijdlijn op de pagina van het merk te manipuleren, zodat bezoekers een gekozen bericht als eerste zien. Onder andere Heineken, Nike en McDonald's doen mee aan de pilot met de merkpagina's. Na deze proef kunnen ook andere bedrijven een eigen pagina aanmaken.

Applicaties

Twitter heeft ten slotte de applicaties voor Android en iOS aangepast en gebruikers die deze apps updaten en daarbij inloggen, krijgen ook alvast de vernieuwde webversie voor op de pc. Andere gebruikers zullen nog enkele dagen moeten wachten tot het nieuwe Twitter uitgerold is.