AMSTERDAM - Facebook heeft in juli voor het eerst meer unieke bezoekers getrokken dan het Nederlandse sociale netwerk Hyves.

Dat blijkt uit cijfers (Excel) van onderzoeksbureau Comscore.

Facebook trok vorige maand 7.278.000 unieke bezoekers. Hyves moest het met 80.000 bezoekers minder doen. De cijfers zijn overigens deels te verklaren door toeristen die vanuit Nederland Facebook.com bezoeken.

Ontwikkeling

De 'overwinning' van Facebook is echter tekenend voor een ontwikkeling die al een paar maanden te zien is. Op alle vlakken komt Facebook dichterbij Hyves. Een jaar geleden lag het aantal unieke bezoekers van Facebook in Nederland nog op 4,2 miljoen. Bij Hyves waren dat er toen 7,6 miljoen.

Een paar weken geleden werd nog door Comscore bekendgemaakt dat Hyves in Nederland wat betreft het aantal leden, aantal minuten dat op de site wordt doorgebracht en het aantal unieke bezoekers Facebook voorblijft. De Amerikaanse concurrent kwam echter erg dichtbij wat betreft bezoekers

Tijdsbesteding

De Hyvesbezoekers spenderen echter meer tijd per maand op de site dan de Facebookbezoekers: 252 om 144 minuten. Ook genereren de bezoekers meer pageviews: respectievelijk 529 en 284 per maand per gebruiker.

Ook wat betreft deze statistieken loopt Facebook de afgelopen maanden echter fors in op Hyves.

Leden

De Nederlandse sociale netwerksite heeft ondanks het vrijwel gelijke unieke bezoekersaantal nog wel veel meer leden, momenteel zo'n 9,6 miljoen Nederlandse leden. Facebook heeft er 4,6 miljoen.

Comscore heeft wereldwijd een panel van miljoenen mensen. Duizenden daarvan zijn gevestigd in Nederland en bij deze panelleden wordt thuis het surfgedrag gemeten. Alleen het bezoek van Nederlanders van vijftien jaar en ouder is gemeten.