AMSTERDAM – Nederland wordt vaak geacht voorop te lopen wat betreft het gebruik van en de kennis over internet. Als wordt gekeken naar het bereik van sociale netwerken en het aantal zoekopdrachten behoren we echter tot de middenmoot.

Dat blijkt uit onderzoek van Comscore naar internetgedrag in Europa. In het rapport worden gegevens van december 2010 vergeleken met december 2009.

Zo onderzocht Comscore bijvoorbeeld het bereik van sociale netwerken. Ondanks het enorme bereik van Hyves (9,1 miljoen leden in Nederland) en de recente groei van Facebook staat Nederland in Europa op een zesde plaats.

Bereik

Alle sociale netwerken samen bereiken in Nederland 85,1 procent van de bevolking. Gemiddeld ligt dit percentage in Europa op 84,4 procent.

Turkije (92,2 procent), Polen (90,6 procent), het Verenigd Koninkrijk (87,9 procent), Finland (86,5 procent) en Noorwegen (85,6 procent) staan nog voor Nederland. Oostenrijk is hekkensluiter met 74,5 procent.

Groei

Opvallend is dat het bereik van de sociale netwerken in Nederland sinds december 2009 niet gegroeid is. De verandering komt uit op precies nul. Gemiddeld groeit het bereik in Europa met 10,7 procent en in Rusland zelfs met 21,5 procent. Geen enkel land scoort lager dan Nederland.

De groei ligt mogelijk op nul omdat sociale netwerken in Nederland eerder opkwamen dan in andere Europese landen, maar Comscore biedt daarover geen cijfers.

Facebook

Ook wat betreft het aantal Facebookleden vergeleken met het aantal inwoners wijkt Nederland af van de rest. Zo bereikt Facebook ‘slechts’ 48 procent van alle inwoners. Alleen in Rusland (18,8 procent) ligt dit percentage lager. In landen als Turkije, het Verenigd Koninkrijk en Finland komt het percentage Facebookers boven de 80 procent uit.

Het Nederlandse netwerk Hyves is de belangrijkste oorzaak van het 'tegenvallende' bereik van Facebook in Nederland. Wel groeide de grootste netwerksite ter wereld behoorlijk in Nederland. Het bereik nam in een jaar tijd met 23,6 procent toe.

Zoekmarkt

Google domineert zoals verwacht de zoekmarkt in Europa, maar Comscore onderzocht ook algemene gebruiken op zoekmachines zonder onderscheidt te maken tussen verschillende partijen.

Zo kwam het onderzoeksbureau erachter dat Polen met kop en schouders boven de rest uitsteekt als het gaat om het aantal zoekopdrachten per ‘zoeker’ (ongeveer 180). Nederland presteert wederom gemiddeld met zo’n 110 zoekopdrachten per zoeker.

We blijven Duitsland, Rusland, Denemarken en Noorwegen daarmee nipt voor, maar leggen het af tegen de rest van Europa.

Internettijd

Op één gebied ‘scoort’ Nederland wel opvallend hoog; de bestede tijd op internet. In december was een Nederlandse internetter gemiddeld 31,5 uur online. Hiermee laten we de rest van Europa ver achter ons. Zo waren de Turken 26 uur online en zaten de Fransen 25 uur en drie kwartier op het internet.

In totaal waren er in Nederland overigens 11,9 miljoen mensen online in de maand december. Zij bezochten gezamenlijk meer dan 41.000 websites.