AMSTERDAM - Apple lijkt met zijn iPhone een voet tussen de deur te krijgen van de bestuurskamers van grote ondernemingen, die tot dusverre aan concurrent Blackberry toebehoorden. Volgens analisten zouden veel ondernemingen op het punt staan hun BlackBerries om te ruilen voor iPhones.

Arnaud Bret, Benelux-directeur van Research in Motion (RIM), het bedrijf achter Blackberry, weet dat veel bedrijven nu de smartphones van Apple testen.

''Maar ik weet ook dat de topmannen van die ondernemingen uiteindelijk voor het veiligste product kiezen. Onze smartphones staan erom bekend dat ze moeilijk te kraken zijn'', zei hij maandag.

''Onze smartphones zijn het veiligst. Bedrijven vinden dat erg belangrijk, dus zullen ze niet snel overstappen.''

Tablet

RIM moet op de zakelijke markt ook al met Apple concurreren waar het gaat om de tabletcomputer. RIM introduceerde afgelopen maand tijdens de jaarlijkse Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas de PlayBook. De gadget heeft een 7-inch-touchscreen (17,8 centimeter).

De PlayBook is verder uitgerust met twee camera's waardoor de gebruiker videoconferenties kan bijwonen. De PlayBook moet het in ieder geval opnemen tegen de iPad van Apple.

Bret verwacht veel van de PlayBook. ''De gadget is multifunctioneel en veilig. Vooral op de Nederlandse markt is er veel vraag naar de tabletcomputer. De concurrentie begint nu pas, dus er is nog geen sprake van een tablet-oorlog.''

Canada

RIM werd in 1984 opgericht. Het hoofdkantoor is gevestigd in Waterloo in Canada. Het concern lanceerde in 1999 de BlackBerry-smartphone en is actief in Noord-Amerika, Azië en Europa. Volgens RIM zijn er wereldwijd 55 miljoen BlackBerry-gebruikers. In het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar verkocht het concern ruim 14 miljoen gadgets. Daarbij streefde RIM net de iPhone-verkopen van Apple voorbij.

In Nederland was de Blackberry van de Canadese producent vorig jaar de best verkochte smartphone, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK Retail & Techonology. Volgens Bret zijn de goede resultaten onder meer te danken aan de technologische voorsprong van Nederland. ''Maar veel mensen kiezen ook voor de BlackBerry vanwege de messenger, ofwel kunnen pingen.''

Pingen

De RIM-topman meent dat steeds meer consumenten en zakelijke klanten gebruik maken van die BlackBerry Messenger. ''Door te pingen kunnen mensen snel informatie met elkaar delen. Het gaat gewoon sneller dan het versturen van een e-mail. Het gebruik van de applicatie groeide afgelopen jaar met 500 procent. Op dit moment pingen 28 miljoen mensen.''

Volgens Bret gaat RIM de BlackBerry Messenger de komende jaren vernieuwen. ''We gaan het pingen integreren met andere applicaties, zodat er superapplicaties ontstaan. Gebruikers die met elkaar gamen kunnen bijvoorbeeld tegelijkertijd ook pingen.''

Naamsbekendheid

RIM gaat de komende jaren ook meer investeren om zijn naamsbekendheid in Nederland te vergroten. ''We willen ons laten horen dit jaar'', aldus Bret.

''Mensen moeten weten wie we zijn en wat we doen.'' Het Canadese concern opende onlangs een kantoor aan de Zuidas in Amsterdam. ''We zijn hier nog maar net begonnen.''