Het leidde afgelopen jaren tot flink wat gemopper in Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland. Wanneer zou de Hoekse Lijn naar Rotterdam gaan rijden? Na twee jaar vertraging en een budgetoverschrijding van 90 miljoen euro is de Hoekse Lijn eindelijk af. Maandag gaat de metro voor het eerst volgens dienstregeling rijden.

Het was de bedoeling dat de metrolijn, die Hoek van Holland met het centrum van Rotterdam verbindt, al twee jaar geleden zou gaan rijden. Maar doordat zich bij de aanleg telkens nieuwe problemen voordeden, ging dat niet door.

Zaterdag werd de Hoekse Lijn geopend door algemeen directeur Maurice Unck van de RET en de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils (Grote Projecten). Belangstellenden konden alvast een dagje gratis met de metro en dat trok duizenden mensen. Maandag gaat de Hoekse Lijn voor het eerst volgens dienstregeling rijden.

Het spoor op de Hoekse Lijn ligt er al 125 jaar. Tot het voorjaar van 2017 reed daar de trein van Rotterdam naar Hoek van Holland overheen, maar daarna moest de treinlijn op het traject Hoek van Holland-Schiedam in vijf maanden tijd worden omgebouwd tot metrolijn.

De afgelopen 2,5 jaar is het treinspoor omgebouwd tot spoor voor de metro. (Foto: Pro Shots)

Metro's kunnen vaker rijden dan trein

"De trein is een relatief duur vervoermiddel", zegt Unck. En de algemeen directeur kan het weten; twee maanden nadat de laatste trein op de Hoekse Lijn had gereden, stapte hij van de NS over naar het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. "Metro's zijn lichter en dus ook goedkoper in de exploitatie."

Daarnaast trekken metro's sneller op en remmen ze sneller af, waardoor er volgens Unck "meer stations kunnen worden bediend in dezelfde tijd". "Op het traject tussen Den Haag en Rotterdam zijn we ook van trein naar metro gegaan en daar zie je dat het meer reizigers trekt."

Maar de omvorming van het treinspoor tot rails waarover de metro kan gaan rijden, nam veel meer tijd in beslag en kostte meer geld dan gedacht. Er lagen onverwacht leidingen onder het spoor en de software van het beveiligingssysteem kampte lange tijd met problemen.

Wethouder stapte op vanwege overschrijding van 90 miljoen euro

De opening van de nieuwe metrolijn werd meerdere keren uitgesteld en het budget van 370 miljoen euro werd met zeker 90 miljoen euro overschreden. De Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66) stapte zelfs op vanwege het debacle.

Het uitstellen van de opening betekende dat reizigers langer gebruik moesten maken van het vervangend busvervoer. Waar forensen met de metro in ruim een half uur van Hoek van Holland in hartje Rotterdam zijn, deden ze daar met de bus veel langer over. Daarnaast leidden de overvolle bussen en files in de spits op de A20 tot veel ergernis in plaatsen als Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen.

Ook voor Oscar Hoogenraad, die in Maassluis woont en in Rotterdam werkt, was het de afgelopen jaren telkens een "teleurstelling" als de opening weer werd uitgesteld. "Op een gegeven moment denk je: wat is nu wel een realistische datum waar we op kunnen rekenen? Het maakt gewoon een groot verschil in reistijd", vertelt Hoogenraad terwijl hij op het perron staat te wachten op een van de eerste testritjes naar Hoek van Holland.

Vanaf maandag gaat Hoogenraad gebruikmaken van de gloednieuwe metrolijn. "Ik hoop dat het goed gaat. Ik begin er met goede moed aan", zegt hij lachend.

Duizenden forensen moeten dagelijks gebruik gaan maken van de Hoekse Lijn. (Foto: Pro Shots)

Eerst nog testen tijdens dienstregeling

Die garantie kan de RET nog niet geven. Vanaf maandag wordt de lijn ongeveer een maand getest, terwijl reizigers er gebruik van maken. Tijdens die testperiode wordt alleen op lijn B (tussen Rotterdam Nesselande en Hoek van Holland Haven) gereden. Als de testperiode is afgerond, wordt de Hoekse Lijn ook op lijn A in gebruik genomen (tussen Vlaardingen West en Rotterdam Ommoord).

"We hebben 160.000 testkilometers gereden, maar we hebben niet met reizigers kunnen testen", legt Unck uit. "We zullen vermoedelijk wel wat dingen tegenkomen. Bijvoorbeeld de tijd die we op een halte hebben. Op sommige momenten zal het drukker zijn en past het niet. Daar moeten we de dienstregeling op aanpassen."

Uiteindelijk gaat de Hoekse Lijn in de spits op sommige stukken twaalf keer per uur rijden. Tot 2017 maakten zestienduizend reizigers dagelijks gebruik van de trein. Na een periode van "gewenning" moet dat aantal met 40 procent (tot ruim 22.000 reizigers per dag) zijn gestegen, aldus Unck.

Hoekse Lijn wordt doorgetrokken naar het strand

De Hoekse Lijn is overigens nog niet helemaal af, al is dat wél volgens planning. De komende 2,5 jaar wordt de metrolijn van station Hoek van Holland Haven doorgetrokken naar het strand van Hoek van Holland. Daar ligt nu nog geen spoor. Er moeten daarom twee stations worden bijgebouwd.

"We hebben geleerd van een planning die echt veel te kort was", vertelt Unck. "We moeten er dus wel even de tijd voor nemen. De verlenging naar het strand moet aan het begin van het strandseizoen in 2022 af zijn."

Het extra stuk wordt door een natuurgebied heen gelegd en dat moet je volgens de RET-directeur in Nederland "heel zorgvuldig doen". Bang dat het stikstofprobleem roet in het eten gooit, is Unck niet. "De vergunningen zijn daar al afgegeven, dus ik verwacht dat dit niet tot problemen leidt."

En als de Hoekse Lijn dan écht af is, kun je in ruim een half uur "op je slippers vanaf de Coolsingel naar het strand" gaan, zoals wethouder Van Gils het noemt. Daarvoor moeten Rotterdammers dus nog even geduld hebben, al hebben ze de laatste jaren in de Maasstad wel leren wachten.