De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat vliegveld Schiphol doorlichten. Dat moet duidelijk maken hoe veilig het vliegverkeer is. Aanleiding zijn enkele incidenten uit de afgelopen jaren. Een overzicht van recente voorvallen:

- 13 juni 2015: Een Airbus A320 krijgt toestemming om te starten van de Aalsmeerbaan. Die is kort ervoor geïnspecteerd en goedgekeurd, maar nog niet vrijgegeven. De start wordt niet afgebroken.

- 10 mei 2015: Een Airbus A320 wil landen op de Zwanenburgbaan, maar moet een doorstart maken. Tegelijk wil een Embraer 190 opstijgen vanaf de Kaagbaan. Dat betekent dat ze zouden 'samenkomen'. Het doorstartende toestel maakt een bocht naar rechts, het opstijgende toestel vliegt naar links. Daardoor ontwijken ze elkaar. De minimale afstand bedraagt 100 meter. Het onderzoek naar het incident loopt nog.

12 januari 2014: Een Boeing 737 krijgt toestemming om op te stijgen van de Kaagbaan, maar er staat nog een auto van de vogelwacht op de startbaan. De verkeersleiding had die over het hoofd gezien. De vogelwacht hoort de toestemming en waarschuwt de verkeersleiding, die meteen ingrijpt.

16 juni 2012: Maar liefst negen vliegtuigen stijgen op vanaf de Aalsmeerbaan, terwijl die nog niet is vrijgegeven. De luchtverkeersleiding had niet opgemerkt dat de baan niet beschikbaar was. Dat wordt pas ontdekt wanneer een tiende vliegtuig naar de baan rijdt.