De 83e editie van de 24 uur van Le Mans van komend weekeinde wordt gekenmerkt door vier grote autofabrikanten in de snelste klasse: Audi, Porsche, Toyota en Nissan, elk met meerdere auto's. Een vooruitblik met de visie van onze landgenoot Jeroen Bleekemolen, die zelf voor de tiende keer meedoet.

Lengte circuit: 13,629 km
Ronderecord: 3.19,074 (Loïc Duval, Peugeot, 2010)
Afgelegde rondes in 2014 (winnaar): 379

Recordwinnaar constructeurs: Porsche - 16x (1970, 1971, 1976, 1977, 1979, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1994, 1996, 1997, 1998)

Recordwinnaar rijders: Tom Kristensen - 9x (1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2008, 2013)

Programma:

Woensdag 10 juni
1e kwalificatietraining: 22.00 uur-00.00 uur

Donderdag 11 juni
2e kwalificatietraining: 19.00 uur-21.00 uur
3e kwalificatietraining: 22.00 uur-00.00 uur

Zaterdag 13 juni
Race: 15.00 uur

Nederlandse deelnemers:
Ho-Pin Tung (Morgan-Nissan, #29, LMP2)
Jeroen Bleekemolen (Dodge Viper, #53, LMGTE-Am)
Xavier Maassen (Porsche 911, #67, LMGTE-Am)

Wat verwacht Jeroen Bleekemolen, die aan zijn tiende achtereenvolgende 24-uursrace van Le Mans deelneemt, van de race?

"Het is een zeer bijzonder evenement op een uitdagend, snel circuit. 24 uur racen is een zware beproeving voor zowel het materiaal als de mens. Je maakt meer mee dan in een heel seizoen. Le Mans heeft een enorme historie en trekt elk jaar veel publiek, tot wel een kwart miljoen langs de baan. Het hele gebeuren duurt eigenlijk wel een week en begint met een officiële keuring in het Franse dorp Le Mans op de zondag voor de start."

"In de snelste LMP1-klasse zal het vooral erg close worden tussen Audi en Porsche, nota bene allebei merken van Volkswagen. Porsche heeft een snellere auto, maar Audi is altijd strategisch erg sterk. Toyota lijkt een kleine achterstand te hebben, maar won in 2014 wel het wereldkampioenschap langeafstandsracen, waar deze race deel van uitmaakt. Met een gelukje, bijvoorbeeld onverwachte weersomstandigheden, kan Toyota Le Mans voor het eerst winnen. Nissan is nieuw in LMP1 en heeft nog geen race met deze auto gereden. Ze zijn daar al blij als de eindstreep gehaald wordt en proberen volgend jaar competitief te zijn."

"Omdat vier grote autofabrikanten tegen elkaar strijden, zal er van begin tot eind keihard gereden worden. In andere jaren begon men voorzichtiger, nu jutten ze elkaar op. De snelheden hebben zelden zo hoog gelegen, het ronderecord zal gegarandeerd verbeterd worden. Volgend jaar zullen de regels het tempo weer wat omlaag halen, al zie je daar als toeschouwer weinig van."

"De auto's in de iets langzamere LMP2-klasse zitten erg dicht bij elkaar qua snelheid en maken een heerlijk geluid, daar wordt het ook echt spannend. Daarnaast racen er GT-auto's van onder meer Ferrari, Chevrolet, Porsche en Aston Martin. In de Pro-klasse doen vooral fabrieksteams mee, in de Am-klasse rijden naast professionals ook privérijders."

"Ik deel in de Am-klasse een Dodge Viper met twee Amerikanen: Ben Keating, die ook het budget heeft geregeld, en Marc Miller, een getalenteerde coureur met nog weinig ervaring. We hebben goede kansen: dit wordt al weer mijn tiende editie, dus ik zal het meest achter het stuur zitten - tot wel veertien uur van de hele race."

Laatste vijf winnaars:

2014: Audi (Marcel Fässler, André Lotterer, Benoît Tréluyer)
2013: Audi (Tom Kristensen, Allan McNish, Loïc Duval)
2012: Audi (Marcel Fässler, André Lotterer, Benoît Tréluyer)
2011: Audi (Marcel Fässler, André Lotterer, Benoît Tréluyer)
2010: Audi (Mike Rockenfeller, Timo Bernhard, Romain Dumas)

24 uur van Le Mans 2014:

1. Audi (Marcel Fässler, André Lotterer, Benoît Tréluyer)
2. Audi (Tom Kristensen, Marc Gené, Lucas di Grassi)
3. Toyota (Anthony Davidson, Sébastien Buemi, Nicolas Lapierre)