Waarom zowel Ahold als Delhaize kan profiteren van een fusie

Een fusie tussen supermarktketens Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, en het Belgische Delhaize zou beide bedrijven goed doen. Dat concluderen verschillende analisten.

De bedrijven zouden elkaar onder meer in de Verenigde Staten versterken. Zowel Delhaize als Ahold is actief aan de oostkust van het land. Maar de bedrijven hebben slechts in een paar staten overlap.

Bovendien zou Ahold Delhaize kunnen helpen marktleider te worden in België. Vooral op het gebied van de online verkoop zouden de Belgen kunnen leren van de Nederlanders, zo valt in rapporten te lezen.

Profijt

Volgens analisten van Rabobank zouden de bedrijven onder meer profiteren van elkaars inkoopbeleid en kan, bij de juiste wijze van samenwerken, het beste in de ketens naar boven worden gehaald.

De bank spreekt daarbij van een potentiële kostenbesparing van 1 miljard euro, voornamelijk door het schrappen van overhead en besparingen op de inkoop. Analisten van ING zijn met een geraamde kostenbesparing van 375 tot 500 miljoen euro iets voorzichtiger in hun voorspellingen.

Het is niet voor het eerst dat Delhaize en Ahold met elkaar om de tafel zitten. In 2006 waren de bedrijven naar verluidt in vergaande onderhandelingen over een samengaan. Het veel grotere Ahold kon zich destijds niet vinden in een fusie waarbij de bedrijven een gelijk aandeel in het fusiebedrijf zouden krijgen.

Fusie van gelijken

De Belgische zakenbank KBC onderstreept in een rapport dat de timing van een eventuele fusie nu beter is dan toen.

Onder meer is de winstgevendheid van beide bedrijven sinds 2006 verbeterd. Wel vraagt de Belgische bank zich af of een zogeheten fusie van gelijken ook nu door het kleinere Delhaize wordt geëist.

Lees meer over:
Tip de redactie