Pleidooi

Uitzonderlijk geslaagde, Nederlandse advocatenserie uit 1993/1994 is bekroond met een Gouden Kalf en de Zilveren Nipkowschijf.

Ruim 10 jaar na dato staat Pleidooi nog altijd overeind als de Kilimanjaro. Wellicht klinkt het een beetje flauw, maar vergeleken met Amerikaanse advocatenseries blijft Pleidooi van een niveau dat maar weinig tv-drama's in dit genre weten te bereiken. 'Omdat het van die gewone mensen zijn' luidde indertijd een van de citaten van de Nipkow-jury. Maar Pleidooi is veel meer dan dat.

Chemistry

Het scenario van Mario Goos (met Hugo Heinen en Pieter van den Waterbeemd) bezat met spelers als Gijs Scholten van Asschat en Peter Blok die zeldzame chemie, alsof zij deze acteurs al in gedachten had terwijl ze achter haar schrijftafel zat. Wat niet zo heel onlogisch is, want later zouden ze dit chemistry-succes herhalen met Oud Geld (waarvoor alweer een Nipkowschijf), en enkele jaren later alweer met de best bezochte toneelvoorstelling sinds WOII, Cloaca.

Integriteit

In Pleidooi zien we vijf jonge advocaten die het 'anders' willen doen. Ze zijn idealisten noch korpsballen; gewoon vijf fatsoenlijke mensen die integriteit koppelen aan hun niet zelden besmeurde vak. Een dramatische subplot vloeit hieruit voort via Victor van Gilze, wiens vader dus wél zo'n go-getter advocaat is en knarsetandend zijn zoon een andere richting ziet opgaan. Ook de breuk met een van de partners, Bernard, loopt op een fiasco uit - want die kiest voor Van Gilze Senior en wil zijn investering terug. Zijn vertrek heeft ook consequenties voor de relatie die hij had met partner Helen de Keyzer (Carine Crutzen).

Spelers

In Pleidooi dus ook alle aandacht voor het privé-leven van de advocaten, met sprankelende dialogen die voor superieure televisie zorgen met dit waanzinnig acterende ensemble. Peter Blok is de wild card die voor Bernard in de plaats komt, en Yvonne van der Hurk en Sabri Saad El-Hamus completeren het kwintet. Voortreffelijk gecast is ook Ellis van der Brink als de doortastende, bijna matriarchale office manager Bep. Ook in de bijrollen zien we doorgewinterde acteurs als Marieke Heebink, Mark Rietman en Hans Kesting.

De zaken

Elke aflevering begint met de waarschuwing dat de personages allen fictief zijn, maar de plotlijnen zijn ontleend aan waar gebeurde rechtszaken. Jeugdige tasjesrovers, verfoeilijke verkrachtingszaken, suïcidale moeders, verdwaalde kogels, discutabel recherchewerk; en in tegenstelling tot de Amerikaanse equivalent blijft het happy end of het moralisme - gelukkig - ver uit het zicht. Zelfs die fijne lijn tussen rechtspraak en rechtvaardigheid (zoals wanneer een verkrachter vrijkomt op vormfouten) komt aan bod en wordt subliem uitgewerkt.

Zwijgen is…

Dat sublieme ligt 'm vooral in wat er níét wordt gezegd maar wel wordt verbeeld. Met dat 'zwijgen is soms goud'-adagium hebben de scenaristen het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt, maar wel op eenzame hoogte geplaatst. Wie zulke omissies niet goed uitwerkt, kan geheid het stempel der slordigheid of gemakzucht verwachten. Maar wie het wél kan, dat typisch Europese kunstje door de verbeelding meer te laten zeggen dan duizend woorden, gooit hoge ogen en begrijpt ook wat 'drama' inhoudt. En met zulke acteurs aan boord kan er dan verder weinig meer misgaan. Dit is het eerste seizoen van Pleidooi op DVD: gelukkig is er nog een tweede om naar uit te zien.

Bestel deze dvd direct:


Pleidooi - Seizoen 1 (3DVD)

Tip de redactie