Cinema 16: British short films

Het is wat het zegt te zijn: een verzameling korte films uit het Verenigd Koninkrijk, inclusief een paar Grote Namen van later.

Er was een tijd dat de korte film in hoog aanzien stond. Tegenwoordig is het mini-format door de voortschrijdende vercommercialisering van het medium een stuk minder gangbaar. Niettemin is dat hele Cinema 16-plan mooi: vul een DVD met aansprekende korte films, al dan niet van filmmakers die het later gemaakt hebben, en laat daarmee zien hoe rijk en gevarieerd films kunnen zijn, zelfs als ze niet anderhalf uur duren. Naast deze Britse versie bracht Cinema 16 ook edities met korte films van Amerikaanse en Europese regisseurs uit.

Jeugdwerken

Maar het in theorie veelbelovende plan levert geen ideale kijkervaring op. Het hoge woord moet eruit: experimentele jeugdwerken van latere topregisseurs zijn lang niet altijd goed; hooguit is het aardig om te zien of bepaalde thema's en stilistische voorkeuren al op jonge leeftijd in hun werk geslopen waren. Zo staat er een (nota bene in Cannes bekroonde) korte film van Lynne Ramsay op de DVD waar weliswaar geen touw aan vast te knopen valt, maar die wel al het mysterieuze camerawerk bevat dat bijvoorbeeld haar debuutfilm Ratcatcher kenmerkte.

Geneuzel

Maar er is ook een boel narigheid: Dear Phone van Peter Greenaway bijvoorbeeld. Hij duurt 17 minuten, maar is een langere zit dan de meeste films van speelfilmlengte. Shots van telefooncellen worden afgewisseld met een door een vertelstem voorgelezen kletsverhaal. Experimenteel geneuzel van het meest pretentieuze soort. Dan is de bijdrage van Ridley Scott interessanter. De man die later onder veel meer Alien en Gladiator zou regisseren, maakte in 1957 Boy and Bicycle, waarin hij zijn broer Tony (ook regisseur, van onder meer True Romance) volgt op een fietstochtje. Ook niet bepaald een meesterwerk waarin stijl en vorm perfect op elkaar aansluiten, maar Scott put zich ondanks de beperkingen al wel uit in het bedenken van allerlei merkwaardige camera-instellingen; een voorbode op de visuele inventiviteit die hij later vaak aan de dag zou leggen.

Almacht

Toch komen de hoogtepunten van de DVD voor rekening van onbekenden. Misschien komt dat wel doordat deze films er niet op staan omdat ze zijn gemaakt door latere toppers, maar omdat het gewoon goede korte films zijn. Erg fijn is bijvoorbeeld Girl Chewing Gum (1976), waarin John Smith mijmert over de almacht van filmregisseurs en andere kunstenaars. En waarom hebben we nooit meer wat gehoord van Morag McKinnon, wiens korte film Home (1998) een ambtenaar volgt die bij de mensen thuis problemen moet oplossen en daarbij op een agressieve vent stuit? Het levert elf beklemmende, hilarische en uiteindelijk zelfs ontroerende minuten op. Er staan dus wel degelijk juweeltjes op deze verzameling, maar de DVD bevat ook teleurstellend veel bijdragen die hooguit interessant zijn voor fans die de ontwikkeling van een geliefd regisseur nauwgezet willen kunnen volgen.

Bestel deze dvd direct:

Cinema 16/British Short Films

Tip de redactie