Op waar gebeurde events gebaseerde film over een vrouw in Minnesota die via de rechter een werkklimaat wil afdwingen zonder seksuele intimidaties van haar collega's.

Als Josey Aimes voor de zoveelste keer in elkaar wordt geslagen door haar echtgenoot, zet zij haar twee kinderen in de auto en neemt de benen. Ze rijdt naar het noordelijke gedeelte van Minnesota, waar het koud is en een dik pak sneeuw ligt zover het oog reikt, en ze tijdelijk onderdak vindt bij haar ouders. Als pa een blik op het blauwe oog van zijn dochter werpt en zegt: "Je bent zeker vreemd gegaan" weet je al hoe laat het is. In deze afgelegen streek hebben de mannen het voor het zeggen en gedragen de meesten zich als dinosaurussen: wanneer er wat gebeurt heeft de vrouw het uitgelokt.

Mannenbastion

Josey krijgt het nog harder voor de kiezen als ze in de lokale ijzermijn gaat werken. Maar de betaling is uitstekend, en nu kan ze een mooi huis voor zichzelf en haar kinderen kopen. Zij is vast van plan om de taak van opvoeder en kostwinner alleen op zich te nemen - wat gezien haar verleden, dat via flashbacks wordt blootgelegd, geen vreemde keuze is. De ijzermijn is echter altijd een mannenbastion geweest, dat bepaald niet wordt bevolkt door het meest sophisticated gedeelte van het 'sterke geslacht'. Het beperkte aantal vrouwen dat er in dienst is, wordt dagelijks blootgesteld aan de obsceenste provocaties. Josey (Charlize Theron) is bovendien een mooie meid, en krijgt het dus helemaal stevig te verduren.

Bedreigde diersoort

Regisseur Niki Caro trapt niet in de valkuil om dit gegeven tot een waar gebeurd RTL4-drama te kneden, met dappere vrouwen en droplullen van kerels. Ze maakt duidelijk waar de schoen wringt in deze ijzermijn: de beslissing om vrouwen hier ook te laten werken is afgedwongen door het Hoge Gerechtshof. Dus vrouwen zijn nieuw en 'vreemd', en alles wat vreemd is wekt weerstand. Bovendien voelen de mannen zich bedreigd omdat de vrouwen hun baantjes komen inpikken. Niets nieuws onder de zon in de wereld der mensheid, en North Country is dan ook beslist geen film met uitgemolken cliché's over de strijd der seksen.

TV en bier

Josey doet het enige wat mogelijk is: ze stapt naar de rechter. En daar in die rechtszaal moeten alle betrokkenen dag in dag uit luisteren naar en nadenken over wat er exact is voorgevallen in die ijzermijn en wat de vrouwen dagelijks ondergaan. Dat is wel andere koek dan wanneer mannen onder mekaar zich met 'n grapje ervan afmaken, mompelen over domme wijven die maar voor één ding goed zijn, en met een Bavaria in de hand de tv aanzetten. De rechtszaal fungeert hier als een corrigerende ouder die de meesmuilende kluit testosteron met de neus op de gevolgen van hun handelen drukt.

Recent

Alsof het horkerige gedrag van de mijnwerkers al niet schokkend genoeg is, blijkt ook nog eens dat de uitspraak in deze zaak pas in 1991 met de hamerklap is bevestigd, en niet ergens in de jaren 60 of 70. Opmerkelijk. De rechtszaak had trouwens wereldwijde gevolgen voor vrouwen op de werkvloer, zoals de epiloog laat zien. Maar Caro benadrukt met weidse helikoptershots hoe afgelegen dit stadje is, en dus geenszins een dwarsdoorsnede is van een gemengde werkomgeving in het algemeen. Want een moralistische film met de strekking 'alle mannen zijn achterlijk' had niet half zo'n boeiende film opgeleverd.

Extra's

In de extra's de geijkte interviews met cast & Crew: met Theron, Frances McDormand en Caro. Er is ook een 16 minuten documentaire van circa een kwartier van mensen die daadwerkelijk bij die rechtszaak aanwezig zijn geweest. Het werd niet helemaal duidelijk welke aspecten van Aimes' leven (in het echt heette ze Lois Jenson) zijn geromantiseerd, maar dat is ook niet zo belangrijk: Caro heeft bewezen als regisseur een intelligente visie te hebben op het verfilmen van een waar gebeurd verhaal.

Bestel deze dvd direct:

Nip Tuck-Seizoen 3
John Hensley