Ongeïnspireerde misdaadfilm van de Britse Guy Ritchie, die met Lock, Stock & Two Smoking Barrels en Snatch zijn beste kruit verschoten lijkt te hebben.

Madonna lijkt wel het duistere broertje van Midas. Waar bij laatstgenoemde alles in goud veranderde zodra hij zijn hand erop legde, bloedt het talent leeg als een open slagader met Missus Like A Virgin in de buurt. Sean Penn heeft zich nog voortijdig uit de voeten kunnen maken nadat zij hem 'inspireerde' tot de zeperd Shanghai Surprise, maar Madonna's huidige echtgenoot Guy Ritchie nam helaas minder gelukkige besluiten. Terwijl hem bij het wanproduct Swept Away, waarin hij zijn vrouw in de hoofdrol castte met catastrofale gevolgen, toch een lichtje had moeten opgaan.

Bevroren pers

Heeft Madonna wat met Ritchie's talent te maken dan? Dat valt te bezien. Feit is dat Ritchie met Lock Stock de filmindustrie binnendreunde met een zwiepend-karakterstieke stijl en originaliteit, en daar nog een schep bovenop deed met de geweldige opvolger Snatch. Met Swept Away stortte hij de diepte in als de vleesgeworden zwaartekracht, en ook zijn Revolver werd bij de eerste screening door een bevroren pers onthaald met ijselijk stilzwijgen.

Dichtgepakte plot

Met Revolver heeft Ritchie nogmaals het trucje proberen uit te halen om het gangstergenre te herontdekken. Maar het lijkt er sterk op dat hij tevens zijn eigen scenario heeft willen herontdekken. De argeloze, onbekommerde soepele stijl van zijn eerste twee misdaadfilms is volstrekt in rook opgelost, want wat we met Revolver krijgen voorgeschoteld zijn losse flodders en een hopeloos dichtgepakte plot dat alle wetten der logica tart. Wat nog niet eens een probleem hoeft te zijn - dat deed Snatch immers ook - maar als je dat als regisseur niet aannemelijk weet te maken, sta je in je hemd.

Gekunstelde personages

Jason Statham, vaste Ritchie-man, keert terug als bad boy. Hij heeft in zeven jaar eenzame opsluiting leren schaken (over een Stefan Zweig-rip off gesproken) en zijn hoofd volgepropt met triviant-weetjes. Maar tegenspeler Ray Liotta als casino-haai is een nóg gekunstelder personage, met een paar tics die niet eens de moeite van het vermelden waard zijn. En of Madonna er iets mee te maken heeft? Wel, op net zo geforceerde wijze zijn er een aantal Kabbala-wijsheden in de film verwerkt, en dat is de leer waar de diva zich tegenwoordig heel modieus van bedient. Op de extra's vertelt Ritchie nog dat het twee jaar duurde voordat hij geld bij elkaar had om het project van de grond te tillen. Zelfs zijn eigen eega had er blijkbaar geen cent voor over.


Bestel deze dvd direct:


Revolver
André Benjamin