Biopic over het leven van de meest succesvolle komiek in de jaren 70/80, Peter Sellers, die privé eigenlijk wel een snertvent was.

Rush=Sellers

Oscar-winnaar Geoffrey Rush geeft fenomenaal gestalte aan de Britse komiek Peter Sellers, dat moet gezegd. Niet alleen de visagie heeft knap werk geleverd, Rush zelf heeft de gebaartjes, de stem en de mimiek van Sellers tot in de details genageld. Charlize Theron als Britt Eklund excelleert in deze all star-cast, onder wie ook John Lithgow, Emily Watson en Stanley Tucci (als Stanley Kubrick). Qua namen zit het in elk geval goed. Maar dan.

Pink Panther

De productie van de DVD is in de sfeer van Sellers' belangrijke wapenfeit gerealiseerd, als Inspector Clouseau in The Pink Panther. Met dezelfde graphics, het muziekje, en de cartoonesk getekende figuurtjes van Clouseau. En laat nou net het belangrijkste thema van deze speelfilm zijn dat Sellers er ernstig de pest over in had dat zijn faam voornamelijk leunde op de fratsen van deze blunderende Franse politie-agent. Het publiek adoreerde hem ervoor, Hollywood lag aan zijn voeten, maar Sellers zelf verafschuwde zijn kolderieke imago dankzij Clouseau - en daar laat regisseur Stephen Hopkins geen gras over groeien.

Verval

Sellers wordt hier afgeschilderd als een enigmatische kerel, die privé in de rol bleef van het personage dat hij op dat moment speelde. Daarnaast bleef hij altijd het kleine jochie, dat het liefst op de schoot kroop van zijn kettingrokende moeder Peg. Hij was ook een onverbeterlijke rokkenjager, die zijn vrouwen en vriendinnen belazerde bij het leven en zijn collegae schoffeerde. En hoe hij tegen zijn kinderen deed is al helemaal bij de konijnen af: een inconsequente en narcistische vader. In dat grimmige plaatje past ook het onvermijdelijke celebrity-verval met orgies van drank en drugs, die zijn hart fataal worden.

Minnetjes

Van een hagiografisch portret van Sellers is dus geen sprake. En dat is een minpunt in deze biopic, want zie maar eens sympathie op te vatten en te behouden voor dit getalenteerde, maar ongeleide projectiel dat zijn naasten soms schandelijk in de kou liet staan. Dat hij miskend werd als serieus acteur en achtervolgd door zijn Clouseau-personage, is te mager als excuus en benadrukt alleen maar zijn egocentrisme. Een tweede min is Hopkins' geforceerde stijl door Rush na diverse scènes buiten frame te laten stappen en in de camera te praten, verkleed als zijn tegenspeler even daarvoor in het verhaal. Zag Hopkins nou echt niet dat het trucje niet werkte, of is hij net zo'n ijdeltuit als Sellers? Hoe het ook zij: deze film blijft ondanks de sterrenparade en heftige mimiek van Rush emotioneel een te leeg vat, en dan voel je je als kijker toch ietwat in de boot genomen. Dat het eindigt met het succes van Being There, waarmee hij eindelijk zijn serieuze acteurstatus kon bezegelen, geeft dan ook geen ontroering.


Bestel deze dvd direct:


Life and Death of Peter Sellers
Stephen Fry