In het kader van 'haal eens iets moois in huis': fraaie DVD-verzamelbox met 5 films van de Italiaanse regisseur Luchino Visconti.

De verzamelbox bevat de titels Ossessione (1943), a Terra Trema (1948), Bellissima (1951), Rocco e i Suoi Fratelli (1960) en L'Innocente (1976) en wordt begeleid door een boekje met commentaar van dr. Ivo Blom, Visconti-kenner en docent Algemene Cultuurwetenschappen aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Aristocratisch links

Visconti werd in 1906 geboren als Luchino Visconti di Madrone, als telg in een aristocratische, adellijke familie. Dankzij die gouden lepel kende Visconti een onbezorgde jeugd, en cultiveerde hij later rijkelijk zijn leven met opera en theater, wier invloeden van weelderige decors een stempel op zijn werk zetten. Op zijn dertigste raakte Visconti bevriend met Jean Renoir, die hij volgde naar Parijs: indertijd de smeltkroes van avant-gardistische kunst en marxistische milieus. Visconti werd ondanks (of juist dankzij) zijn afkomst een bevlogen aanhanger van de linkse politieke stroming en een fervent anti-fascist.

Neorealisme

Ossessione was zijn eerste film, waarin hij zich fel keerde tegen Mussolini's regime en daardoor meteen onder vuur kwam te liggen. De film wordt beschouwd als het eerste voorbeeld van Italiaans neorealisme. Massimo Girotti speelt de knappe zwerver Gino, die een baantje vindt bij een afgelegen herberg. Na wat tegenstribbelen, krijgt hij een relatie met de vrouw van de herbergier. Zij weet hem over te halen haar man te vermoorden om het verzekeringsgeld op te strijken. Gebaseerd op de klassieker The Postman Always Rings Twice, portretteerde Visconti het dagelijkse, grimmige leven en worstelingen van de gewone man, en dat was al genoeg om de Italiaanse overheid in het verkeerde keelgat te schieten.

Uitbuiting

In La Terra Trema deed Visconti, niet uit het lood geslagen, er een schepje bovenop. Met niet-professionele acteurs creëerde hij een prachtig realistisch beeld van een Siciliaanse dorpsgemeenschap, met een visser die zich verzet tegen uitbuiting door de gegoede klasse. De communistische partij verschafte de regisseur hiervoor het budget. De film Bellissima kwam bijna tegelijkertijd uit met Billy Wilder's Sunset Boulevard, waarin beide regisseurs een vlammend betoog hielden tegen (hun eigen) filmindustrie: in Visconti's film schitterde de Italiaanse actrice Anna Magnani als een furie.

Urban drama

Rocco e i Suoi Fratelli is een tragische familiekroniek over de trek van een gezin met 5 zonen naar de grote stad om hun geluk te beproeven, maar voor elk van de broers anders uitpakt dan zij verwachtten. De verduiveld knappe maar toen nog relatief onbekende Alain Delon in de titelrol, was een schoolvoorbeeld van jonge acteurs die onder regie van Visconti emotioneel opbloeiden als in een masterclass van Stanislavski.

Zwanenzang

Voor L'Innocente kon Visconti, net als voor Il Gattopardo, inspiratie putten uit zijn eigen leven. Gebaseerd op de roman van Gabriele d'Annunzio, vertelt L'Innocente het verhaal van de jonge aristocraat die zichzelf slippertjes veroorlooft, maar zijn vrouw dat genoegen wil ontzeggen. L'Innocente werd Visconti's laatste film, want in datzelfde jaar overleed een van de belangrijkste regisseurs uit het na-oorlogse Italië.


Bestel deze dvd direct:

Luchino Visconti (5DVD)