Fraaie collectie van de Europese films van de notoire regisseur Roman Polanski, waarin zijn kijk op bizarre relaties tussen mensen het hoofdthema bepaalde

7 shorts

Als extra feature biedt de Polanski-Box 7 korte films uit zijn beginperiode als regisseur. Toen haalde hij in Polen, waar het oorlogstrauma het land nog in zijn greep hield (en die zijn moeder het leven had gekost), allerlei stijloefeningen uit om zijn signatuur te vinden. Deze 7 shorts variëren van rauw realisme tot zwarte humor. Zoals in het opmerkelijke Mammals, een hommage aan de silent movie met 2 mannetjes die uit het niets komen en in het niets verdwijnen. Het zijn 2 grappige figuurtjes in een besneeuwde omgeving, zich voortbewegend op een sierlijk, ouderwets sleetje. Ze vallen en staan op, wisselen van plek, kibbelen wat, en doen in feite niets opzienbarends. Maar door die harkerige slapstick-bewegingen is het een fascinerend zwart-wit filmpje, kunstzinnig door de vorm; vooral als een compleet in het wit (dus in de sneeuw onzichtbare) derde figuur zich bij hen voegt. Met Mammals kreeg Polanski internationale faam.

Lange speelfilms

Knife in the Water (1962) is een van de 7 lange speelfilms van Polanski in deze box, naast Repulsion (1965), Cul-de-Sac (1966), What? (1972), Tess (1979), Bitter Moon (1992) en The Pianist (2002). De film Tess droeg Polanski op aan zijn vrouw Sharon Tate, die werd vermoord door de afschuwelijke LSD-bende van moordenaar Charles Manson. Met The Pianist kreeg Polanski zijn eerste Oscar voor regie - al kon de regisseur zelf het gouden beeldje niet in ontvangst nemen, daar hij sinds zijn roemruchte affaire met een 13-jarige het land ontvluchtte en persona non grata is. The Pianist is Polanski’s persoonlijke film over de Holocaust, die zijn jeugd op een uiterst tragische manier heeft getekend.