Psychologische thriller met Johnny Depp als eenzame schrijver in een afgelegen huis. De ideale setting voor raadselachtige gebeurtenissen en even raadselachtig gedrag.

Shock 1

De openingsscène is alvast een aardig begin. De camera komt van heel ver weg, trekt langzaam over het weidse meer richting het grote huis, kruipt daar een raampje binnen en zoomt dan in op een slapende man (Depp) op de bank. Zo. Dat hij ver buiten de bewoonde wereld woont en moederziel alleen is, is alvast een feit. En dan komt de eerste shock: er wordt bozig aan de deur gerammeld.

Zwarte hoed

De bezoeker is een man met zwarte hoed en kille blik, die beweert dat auteur Depp een verhaal van hem heeft gestolen. Hij eist gerechtigheid en als die niet komt, dan zal Depp ervan lusten. En met dat dreigement wordt een serie moorden, vandalisme en brandstichting ontketend, waar Depp geen enkel verweer tegen heeft. Of wel?

Place from hell

De regie van Secret Window (David Koepp) is behoorlijk goed. Dat afgelegen huis heeft alle ingrediënten voor een knusse, literaire omgeving. Met veel hout, een open haard, comfortabele banken en pofkussens, als een soort intellectuele uitvoering van Gran Dorado. Maar onder Koepp’s regie wordt het een place from hell, waar in alle hoeken en achter elk raam opeens vreselijke dingen kunnen opdoemen.

Excentrieke Depp

Depp geeft zijn eigen, excentrieke slinger aan de rol van geteisterd auteur. Zo creepy als Jack Nicholson in The Shining wordt hij niet, maar hij weet met subtiele gebaartjes en blikken een ondefinieerbaar mysterie in zijn personage aan te brengen. Is hij schuldig aan plagiaat of onschuldig? En bovendien, waar is zijn vrouw toch gebleven? De flashbacks van het leven dat ze ooit samen deelden, houden elke keer net op voordat je kunt ontdekken wat er precies gebeurd is.

Extra

Koepp was ook de auteur, en doet in de extra’s uitvoerig uit de doeken hoe hij zijn script in storyboards in film omzette. Acteurs Depp en John Turturro vertellen over hun rol niet meer dan wat je in de film ook al hebt kunnen zien, en er zijn enkele weggelaten scènes die niet voor niets zijn weggelaten. De extra’s zijn inhoudelijk zozo, maar wel uitstekend geproduceerd.