Ook in het tweede seizoen is lelijk eendje Betty wars van alle modegeneuzel en gekonkel om haar heen. Ugly Betty kent een dikke moraal, maar die is te verhapstukken door de mild stekende satire en parodie.

Een kranig meisje, die Betty Suarez (America Ferrera) uit Queens, New York. Al drie televisieseizoenen lang werkt deze innemenende redactieassistente zich het vuur uit de totaal onmodieuze slofjes voor haar baas Daniel Meade, hoofdredacteur van het toonaangevende modetijdschrift Mode Magazine. In al die tijd is ze nog geen stap verder gekomen in haar loopbaan.

Buitenbeentje

Wat wil je ook, als lelijk eendje in een omgeving waarin alles draait om opsmuk en de buitenkant? “Lelijke Betty” moet als buitenbeentje - onmodieuze bril, plaatjesbeugel, borstelwenkbrauwen, futloos haar en gruwelijke kledingcombi’s – opboksen tegen de vileine vooroordelen van de fashionista’s op de redactie.

Tegelijkertijd moet ze ervoor hoeden dat haar geweten zuiver blijft. Geen gemakkelijke taak, zo blijkt andermaal uit de dvd-box van Ugly Betty Seizoen 2, die pas uitgebracht is. Betty’s werkgever, de rijkeluisfamilie Meade, is niet altijd even zuiver op de graat. Moord, alcoholverslaving, mooie vrouwen – ga er maar eens aanstaan als doodnormaal meisje uit een simpele buurt in New York.

Kabbelende Betty

Ook krijgt Betty het flink te stellen met de duivelse creative director van het modeblad, überkreng Wilhelmina Slater, een heerlijk schmierende rol van Vanessa Williams. Zij laat ook in seizoen twee geen kans onbelet laat om Mode in haar onberispelijk gelakte klauwen te krijgen. Nóg moeilijker wordt het voor Betty als zij een keuze moet maken tussen twee potentiële geliefden: kantoornerd Henry of coole broodjesman Gio.

Ugly Betty kabbelt van seizoen één zo seizoen twee in. Verhaallijnen worden net zo gemakkelijk weer losgelaten als geïntroduceerd en er zijn geen opmerkelijke veranderingen aangebracht in de set-up en uitstraling van de serie.

Disney met een bite

Dat werpt gelijk een vraag op: hoe lang kun je als makers geloofwaardig maken dat Betty nog steeds haar weg niet kan vinden in de modewereld? Ze laat zich nog steeds onverminderd ringeloren door haar licht sadistische collega’s Amanda en Marc.
Voorlopig is er nog voldoende afleiding van die vraag in de vorm van een hilarische overdrijving van het mode- en bladenmaakwereldje. Ook in het tweede seizoen zou je Ugly Betty kunnen beschrijven als Disney met een bite.

De satire is mild, maar scherp genoeg om te kunnen steken. Maar vrijwel altijd geldt: eind goed, al goed. De innemende Betty mag dan wel niet voldoen aan het door Mode gedicteerde schoonheidsideaal, zij heeft tenminste wél een warme familie waar zijn te allen tijden op terug kan vallen. Dat is wel anders bij de gebroken familie Meade en Wilhelmina Slater, die ernstig is vervreemd van haar vader en dochter. Een dikke moraal dus, maar door de goede balans met de parodie is die te verhapstukken.

Feest voor het oog

Die overdrijving wordt overigens tot in de puntjes doorgevoerd. In een van de korte extra featurettes onthullen de acteurs Michael Urie (Marc) en Becki Newton (Amanda) bijvoorbeeld dat de rekwisieten in de kenmerkende halfronde tubegang van de Mode-redactie worden aangepast aan het thema van een bepaalde aflevering. Het zijn onder meer dit soort grappige en stilistische details die de tot een feest voor het oog maken.