Taken

Liam Neeson speelt Bryan Mills, een man die op zowel persoonlijk als zakelijk gebied over zijn hoogtepunt heen is. Zijn vrouw (Famke Jansen) is van hem gescheiden en woont met hun tienerdochter Kim bij haar schatrijke nieuwe beau.

Vroeger was Bryan als geheim agent in dienst van de overheid, nu klust hij af en toe nog wat bij als bodyguard. Met lede ogen moet Bryan toezien hoe zijn dochter door haar stiefpapa wordt verwend op een manier die hij zelf nooit zou kunnen veroorloven.

Papa nr. 1

Maar zijn grote kans om een nummer één in het leven van zijn dochter te worden, dient zich aan als ze met een vriendinnetje naar Europa reist. “We gaan alleen maar musea bezoeken”, maakt Kim haar doodongeruste vader wijs. Want pa heeft tijdens zijn loopbaan geleerd welk tuig er op aarde rondloopt, en bij de gedachte dat zijn geliefde dochter van 17 alleen met een dartel vriendinnetje naar de andere kant van de oceaan reist, trekt hij de haren uit zijn hoofd.

Gladjanus

Bryans ongerustheid blijkt terecht. De meiden zijn amper op Parijse bodem, of een gladjanus leidt hen regelrecht in de armen van een bende vrouwenhandelaars. Bryan aarzelt geen moment en gaat op eigen houtje achter de ontvoerders aan.

Hij belandt in de onderbuik van Parijs waar Albanees, Russisch en Arabisch schorem op strooptocht is naar loslopende, jonge toeristen die zo stom zijn om bij volkomen onbekenden in de auto te stappen. En gezien het aantal beklagenswaardige slachtoffers dat Bryan op zijn weg tegenkomt, pakken er nogal wat naïeve meisjes het vliegtuig naar Parijs.

Vrouwenhandel

De manier waarop Bryan tekeergaat, zou bijna de niet mis te verstane boodschap van de film overvleugelen. Wie actie wil zien, komt bij Taken aardig aan zijn trekken want Neeson schiet ramt zich een weg door het geteisem.

Ondertussen wordt een flinke tip opgelicht van de smerige sluier waar vrouwenhandel onderzit. De hokken waarin meisjes worden gedrogeerd en uitgebuit doen zwartgallig aan, en dat is helaas beslist conform de realiteit.

Genoegen

Parijs biedt niet meer alleen de Eiffeltoren en romantische wandelingen langs de Seine. De stad heeft een besmette onderbuik gekregen met nietsontziende illegale bendes uit alle windstreken die lak hebben aan ethiek of mensenrechten, en alles wat leeft beschouwen als iets om geld aan te verdienen zodra ze de kans schoon zien.

Dat Bryan als een mokerhamer door die scene drilt en een spoor lijken achterlaat, wekt daardoor warempel genoegen op.
 

Tip de redactie