Semi-autobiografisch portret van regisseur Shane Meadows: hoe miskenning van het individu een leven kan ontwrichten.

In This is England gaan we terug naar het Engeland van de jaren 80. In de openingscredits zien we Maggie, Reagan, nog meer Maggie, nog meer Reagan, beelden van de Falklandoorlog, mijnen die worden gesloten, demonstraties tegen werkeloosheid, en meer van die nieuws-toppers die de Britse jaren tachtig domineerden.

Onderklasse

Deze grote veranderingen hadden hun weerslag op de mensen. De werkeloosheid werd nijpend, en wat Meadows portretteert is een groep mensen die elk instrument uit handen is geslagen om zich nog te kunnen manifesteren. Het zijn de nazaten van de Britse onderklasse die geen idee meer hebben hoe zij hun toekomst nog vorm moeten geven.

Om hen heen zijn de veranderingen merkbaar - er is een enorme toestroom van moslims uit Pakistan - en ze komen in een neerwaartse spiraal van verloedering en uitzichtloosheid.

Symbool

De jonge Shaun, die een onheilspellende gelijkenis vertoont met Oscar uit Die Blechtrommel, is het hoofdpersonage die symbool staat voor het ontsporen van een bevolkingsgroep.

Shaun wordt gepest op school omdat hij niet de kleren draagt die hem definiëren als behorende tot een bepaalde groep, en hij bijt chaotisch van zich af totdat hij aansluiting vindt bij een aantal twintigers.

Stijlmix

In de jaren 80 ging het er anders toe, maar Meadows presenteert deze groep als een variabele mix tussen skinheads, mods, ska's en Boy George-fans. Shaun laat zich kaalscheren en adapteert de skinhead-look, compleet met bretels en Doc Martins.

Als een van de oude gangleden uit de gevangenis komt en zich bij een nationalistische partij aansluit, ontstaat er een schisma in de bende. Shaun is te jong om de gevolgen te overzien, en kiest voor de verkeerde mensen.

Multiculturele problemen

Meadows heeft het inzicht gehad om de aanhangers van de nationalistische partij niet neer te zetten als een horde proleten. Fijnbesnaarde jongens zijn het ook niet, maar het zijn jongens die wanhopig op zoek zijn naar een identificatiepunt, en dat vinden ze niet meer in 'hun Engeland'. En dat Engeland willen ze terug.

Ze willen weer een natie die ooit groot was en waarin ze een toekomst hadden; en juist zij zijn degenen die gedwongen worden om de problemen met de vaak slecht aangepaste nieuwkomers op te lossen.

Werkloos, woningnood, en genegeerd door de politiek. Meadows laat met This is England zien dat het al te makkelijk is om deze verwaarloosde Britten af te schrijven als foute zeloten.