Schitterende Frans drama over de liefde in al zijn vormen. Huwelijk, overspel, minnaars, mannen, vrouwen; 'houden van' is grenzeloos, en wie kunnen dat beter verbeelden dan onze amour-minnende Fransen.

Les Témoins speelt zich af tijdens de jaren 80, en de personages zijn de témoins (getuigen) van de grootste deuk die het onbekommerde liefdesleven werd toegebracht; het was immers het begin van het aidstijdperk in de westerse wereld.

Portret

Die aids domineert pas het laatste gedeelte van de film. Alles wat zich daarvoor afspeelt tussen een getrouwd stel Sarah en Mehdi en hun homoseksuele vrienden Adrien en Manu, is een daverend portret van onbekommerde maar vervlogen tijden.

Het huwelijk van Sarah en Mehdi is open: zij houden van elkaar maar hebben beiden minnaars en minnaressen. Hun vriend Adrien komt op een dag aan met een jonge, charmante knul op wie hij stapelverliefd is geworden, al wordt die liefde niet beantwoord. Maar tot Mehdi's verbijstering wordt hij zelf net zo verliefd op Manu en begint zijn eerste homoseksuele affaire.

Iedereen verliefd

Er wordt wat afbemind door deze mensen, maar elk gevoel is oprecht en ondanks alle bijkomende sores behoudt die oprechtheid zijn waarde. Zo simpel brengt regisseur André Téchiné ons de boodschap: wat maakt het uit wie wat is, man of vrouw, jong of oud, als het om de liefde gaat.

Zelden was die boodschap zo compleet vanzelfsprekend gepresenteerd als met dit formidabel acterende ensemble. En zelden is de aidsproblematiek zo indringend verbeeld als in Les Témoins: de onbegrensde liefde had plots een wrede, onherroepelijke grens. Vrije liefde kon je dood worden. Het heeft de benadering van seksualiteit voorgoed veranderd (totdat het medicijn wordt gevonden, that is) en deze vier mensen leveren de getuigenis.

Schaduw

Les Témoins laat zich bekijken als een spel met de tijd. Wanneer je deze film begin jaren '80 had bekeken, was het vooral een film over de liefde geweest. Maar nu ruim 20 jaar later is het een film over aids.

Alsof de hele voorliggende periode, die van zonovergoten liefde en bijbehorend drama, daarmee in de schaduwen wordt getrokken en de film domineert. Maar Téchiné heeft die periode vooraf zó glanzend in de zon gezet, dat hij lijkt te willen zeggen hoe mooi die liefde kan zijn, en haar niet al te zeer te laten overschaduwen.