De familie Walker heeft een hele sliert broers en zussen waarin de stereotiepen niet ontbreken. De plotlijnen zijn origineel en fantastisch uitgewerkt en het puike acteerniveau is niet te vergelijken met dat ondermaatse gefrommel als in As The World Turns of zoiets.

Het ontspoorde jonge broertje, de worstelende gay, het zusje met conservatieve denkbeelden dat in de clinch ligt met de democratischer leden van het gezin, de zus met huwelijksproblemen, de beslommeringen met de kouwe kant: Brothers & Sisters heeft het stramien van een soap met de nodige stereotyperingen, maar dat is dan ook de enige overeenkomst.

Elitaire soaps

Tv-producent HBO heeft de afgelopen jaren hoge ogen gegooid met hun 'soaps' die zich afspeelden in maffiakringen (The Sopranos), in een circusgezelschap waar op mystieke wijze de strijd tussen goed en kwaad wordt uitgevochten (Carnivále), ten tijde van de Romeinen (Rome) of met eigentijdse zwarte humor rondom lijken (Six Feet under).

Prachtige series waarin fabuleus werd gespeeld met die ongewone rode draad als decor. Brothers & Sisters is gewoon eigentijds Amerikaans familiedrama zonder offbeat toeters en bellen, maar doet qua niveau niet onder voor de parels van HBO.

Patchwork

Je weet dat je met kwaliteit te maken hebt als de personages in de eerste aflevering worden geïntroduceerd, en worden gekarakteriseerd met mooie subtiele gebaren of dialogen. De sympathieke, de streberige, de voortvarende, de epigoon, de geboren leider, de conservatieve; de stukjes worden bij elkaar gelegd en gepast en gemeten tot het patchwork overeind staat van een veelbelovende serie die per aflevering nergens teleurstellen. Wat een weelde als getalenteerde scenarioschrijvers de tijd krijgen om een verhaal met plots en subplots als een huis overeind te zetten, zoals hier.

Lady Botox

In de pilot komt het familiebedrijf in de problemen vanwege verdwenen pensioenfondsen. Op die onderlaag wandelen de brothers & sisters rond, als volwassen mensen die te maken krijgen met de ups & downs van het leven. Het wordt nergens dik, het wordt nergens klef, het blijven gewone, volstrekt geloofwaardige personages met evenveel fraaie oneliners.

Neem Sally Field als de moeder, die altijd overhoop ligt met haar dochter Kitty (Calista Flockhart a.k.a. Lady Botox) die op het punt staat als conservatieve anchor-vrouw carrière te maken. "We maken ruzie, dat doen we nu eenmaal," zegt Field op een dag. "Maar blijf nou gewoon thuiskomen." Wat een fraai, doodsimpel, veelzeggend zinnetje.

Plotlijnen

En daar wemelt het van in Brothers & Sisters. Het plotse overlijden van de vader (Tom Skerritt) zet de zaken verder op scherp. De nog niet zo gearriveerde jongste zoon Justin krijgt bij het voorlezen van het testament te horen dat hij onder curatele wordt gesteld middels een toelage (van die goedbedoelde maar funeste vaderlijke beslissingen); Justin heeft ook de maîtresse van zijn vader ontdekt, en dochter Rachel krijgt de leiding over het familiebedrijf in plaats van haar broer. Plotlijnen om van te smullen vanwege de vele fricties die ze oproepen, en er zijn er nog zoveel meer; overspel, relatiecrises, liefdesperikelen. Het wordt ingetogen verbeeld, al gaat de kwaliteit qua drama een tandje terug na de eerste paar afleveringen.