Door Europese regels over het uitwisselen van chauffeursgegevens komen buitenlandse bestuurders die met vervuilende wagens Nederlandse milieuzones inrijden, daar vaak mee weg.

Voor Nederlandse gemeenten is het hierdoor in veel gevallen onmogelijk om bij hen milieuboetes te innen.

Hiermee ontstaat een oneerlijke situatie voor Nederlandse vervoerders, die wél een boete op de mat krijgen als ze met een te oude vrachtwagen de milieuzone betreden, zegt voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN) Arthur van Dijk woensdag in een interview met BNR.

Bij verkeersovertredingen, zoals te hard rijden of een rood stoplicht negeren, worden adresgegevens van bestuurders tussen landen uitgewisseld. "Maar als het gaat om milieudelicten, is dat Europees niet geregeld", aldus Van Dijk.

Ter plekke

De milieuzone op de Tweede Maasvlakte in Rotterdam is volgens de voorzitter exemplarisch voor de oneerlijke situatie. "Daar zie je dat buitenlandse vrachtauto's, die ongeveer 10 procent van het totaal uitmaken, alleen beboet kunnen worden als ze ter plekke staande worden gehouden."

Volgens Van Dijk zijn er te weinig handhavers om elke buitenlandse overtreder in de kraag te vatten.

Lappendeken

Milieuzones binnen Nederland liggen ook onder vuur vanwege de uiteenlopende regels. Zo is bijvoorbeeld een diesel van voor 2006 in het ene gebied nog wel welkom, terwijl dezelfde auto in een andere zone wordt geweerd.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat kondigde om die reden eind juni het plan voor een landelijke aanpak aan.