De omzet van de supermarktbranche zal dit jaar uitkomen op 39 miljard euro. Dat is 2 miljard euro meer dan in 2017.

Dat schat het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) donderdag. De brancheorganisatie voor supermarkten en foodservicebedrijven zegt verder dat duurzaam geproduceerd voedsel in toenemende mate aan de omzetgroei bijdraagt.

Volgens het CBL vinden consumenten duurzaamheid namelijk steeds belangrijker. Eerder deze maand bleek uit de Monitor Keurmerken 2017 dat de omzet van duurzaam geproduceerd voedsel tot 3,6 miljard euro gestegen is. De groei is al enkele jaren gaande. In 2015 groeide die met 16 procent, in 2016 met 27 procent en in het eerste half jaar van 2017 met 29 procent.

Brancheorganisatie CBL wil wel meer aan duurzaamheid doen. Het CBL kondigde donderdag aan dat er vanaf 2030 minder verpakkingen in de supermarkt zijn. De verpakkingen die worden gebruikt zijn van gerecycled materiaal.

In het najaar zal het CBL dit in zijn 'klimaatplan' opnemen. Daarnaast heeft de branche afspraken over het tegengaan van zwerfafval gemaakt met Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).

Hoewel het aantal verkochte duurzame producten stijgt, komen supermarktketens er slecht vanaf als het om uitbuiting in derdewereldlanden gaat. Dat blijkt donderdag uit een bericht van Oxfam Novib. Deze organisatie presenteert een duurzaamheidslijst waaruit juist blijkt dat grote Nederlandse supers uitbuiting in stand houden.