Een koper van een elektrische auto heeft zijn geld teruggekregen nadat bleek dat de auto in de praktijk niet de opgegeven actieradius, het bereik op een volle accu, kon halen.

De inwoner van Zoetermeer kocht een Nissan Leaf bij een dealer uit Drachten. Op basis van de website van Nissan dacht de man dat de elektrische auto 150 kilometer kon rijden op een volle accu, genoeg voor zijn woon-werkverkeer.

In de praktijk bleek de auto niet zonder tussentijds opladen de afstand naar het werk van de koper, in Kampen, te halen. Hij zegt tegenover het KRO-NCRV-programma De Monitor 34 keer te zijn wegggesleept toen hij strandde langs de snelweg.  

De rechtbank in Noord-Nederland geeft de koper gelijk. Er wordt gewezen op informatie op de website van Nissan "waarin zonder voorbehoud melding wordt gemaakt dat de auto (zelfs) “meer dan 150 km” kan overbruggen", aldus de rechtbank.

Volgens de rechtbank maakt het niet uit dat Nissan op andere plekken op de website het bereik van 150 kilometer nuanceerde. Door de bewoordingen en de omschrijving op de site van Nissan was het aannemelijk dat de koper dacht dat deze bewoordingen betrekking hadden op een afstand van 199 kilometer, waar Nissan ook mee adverteerde, en niet op 150 kilometer.  

Aankoopprijs

De koper vorderde de aankoopprijs van de auto, een bedrag van 29,498,65 euro, een schade van 41.560 euro en zijn oude auto. De rechtbank wees het grootste deel van de schade af. De koper had niet genoeg onderbouwd dat hij bijvoorbeeld inkomsten was misgelopen. Wel moet de dealer een bedrag van 2.400 euro betalen voor de kosten van het extra opladen.

Verder moet de dealer de koopsom van 29.498,65 euro terugbetalen en de oude auto teruggeven of de inruilwaarde van 7.150 euro overmaken. Verder moet de dealer de proceskosten betalen, van in totaal 2.566,29 euro, en een bedrag van 6.430,17 euro voor het inhuren van deskundigen. 

Snelwegkilometers 

Een woordvoerder van Nissan benadrukt dat het opgegeven bereik van 150 kilometer niet alleen maar snelwegkilometers zijn. In deze specifieke casus had de dealer met de klant moeten bespreken waar de auto voor gebruikt zou worden en wat het dagelijkse rijpatroon zou zijn.

De voorlichter legt verder uit dat in de laatste drie jaar wel veel veranderd is. "Enerzijds is het oplaadnetwerk verruimd in de afgelopen drie jaar. Ook is het bereik van de elektrische auto vergroot. Maar het blijft natuurlijk vervelend dat het verwachtingspatroon van ons en die van de koper niet overeenkwam."