De productie van koffie staat onder druk door de klimaatverandering.

In landen als Brazilië, Honduras, Oeganda en Vietnam zal het aantal gebieden dat geschikt is voor de teelt van koffie de komende jaren flink teruglopen.

"De situatie is alarmerend", stellen de vijf NGO’s Hivos, IUCN, Oxfam-Novib, Solidaridad en WWF in de koffiebarometer 2014, een onderzoek naar de ontwikkelingen in de koffie-industrie. Om de daling op te vangen, moeten bedrijven meer in duurzame productie investeren, vinden de vijf partijen.

Ondertussen blijft de vraag naar koffie toenemen. Om aan de stijgende vraag te voldoen, moet de productie de komende vijf jaar naar schatting met 15 procent verhoogd worden.

Vooral in de Verenigde Staten, Brazilië en Europa wordt veel koffie gedronken, maar ook de groeiende Aziatische middenklasse stuwt de vraag naar koffie.

Duurzaamheid

Consumenten laten zich bij hun koffiekeuze steeds meer beïnvloeden door duurzaamheid. In 2013 bedroeg duurzame koffie 15 procent van de wereldwijde comsumptie. Dit is echter minder dan de helft van de totale hoeveelheid gecertificeerde koffie die beschikbaar is.

Keurmerken als Fairtrade, Rainforest Alliance, Organic en UTZ zetten zich in om koffieteelt duurzamer te maken.

Van de vijf grootste koffiebranders presteert DE Master Blenders het best. Een kwart van het aanbod van DE is UTZ-gecertificeerd. De Italiaanse marktleider Lavazza verkoopt slechts iets meer dan een procent van zijn marktaandeel als gecertificeerde koffie.