Het low-budgetrestaurant Dill uit Den Haag van ondernemer Ad Sedubun gooit al een tijdje hoge ogen in de media. "We willen dat mensen even geen kopzorgen hebben."

Met de bedrijfsnaam Dill, een anagram van supermarktketen Lidl, en het voorschotelen van goedkope maaltijden gemaakt uit die supermarkt, sprongen de media begin dit jaar zich massaal op dit initiatief. Het restaurant zat tot 1 april volgeboekt.

Inmiddels is een afspraak met Lidl van de baan, en is Sedubun overgestapt op Albert Heijn als hoofdleverancier. Iets wat niet in dank werd afgenomen door sommige klanten. "Voor de officiële opening kreeg ik 19 annuleringen door. Die mensen namen het me kwalijk dat ik niet voor de Lidl heb gekozen. Ik zou de cultstatus van Lidl hebben verknald door met Albert Heijn in zee te gaan."

"Ik heb wel voor Lidl gekozen, maar zij niet voor mij", vervolgt de ondernemer. "Ik ben niet overgestapt op de Appie omdat ze me een beter plaatje hebben voorgeschoteld. Het maakt mij namelijk niet uit waar het eten vandaan komt, want wij kopen in bij alle leveranciers."

Sedubun vindt dat Dill altijd lekker, gezond en goedkoop eten moet serveren. Lunchen kan er voor 3,50 euro, dineren kan er voor 5 euro, inclusief drankje. 

Kopzorgen

Ook vindt de horeca-ondernemer dat Dill een echte ervaring moet bieden, en meer is dan alleen goedkoop eten. "Bij mij om de hoek kan je ook voor 5 euro eten, maar je wilt er niet dood gevonden worden", zegt Sedubun. 

"Ik wil gewoon een nette tent, mensen het idee geven dat ze er echt even uit zijn en dat ze even geen kopzorgen hebben. Ik bedien een doelgroep die normaal gesproken niet naar een restaurant gaat, omdat ze het geld ervoor niet hebben. Maar: we weigeren niemand. Ik wil een keten opzetten die wel dezelfde status heeft als Lidl: je kan er gewoon gezien worden, met veel of weinig geld."

Uitbreiding

Op dit moment plant Dill een landelijke uitrol in nog zes steden. Binnen twee maanden moet een restaurant in Nijmegen geopend zijn. Daarna, om de zes weken, moeten Arnhem, Rotterdam, Utrecht, Leeuwarden en Groningen volgen.

Voor Nijmegen en Utrecht is gekozen omdat dat studentensteden zijn, en voor de rest geld dat het grote steden zijn met veel "werkende armoede". 

Vooral dat laatste baart Sedubun zorgen. "Het is eigenlijk schandelig dat er voedselbanken in Nederland zijn. We moeten ons eigenlijk de ogen uit ons kop moeten schamen dat ze bestaan."

Ikea

Het concept voor een budgetrestaurant is niet nieuw, maar toch leidde de aandacht voor Dill volgens Sedubun tot een soortgelijke actie van Ikea. De keten zette naast het budgetontbijt (1 euro), ook tijdelijk een lunch en diner voor respectievelijk 2 en 3 euro op de kaart.

Sedubun vindt dat concurrentievervalsing. "Ze maken er bedrijfstakken mee kapot. Ikea richt zich in mijn ogen op mensen die wél wat te besteden hebben."

Sociaal ondernemen

De ondernemer trekt het zich aan dat "de wereld af en toe niet fair is". Toch ziet hij zich niet per se als een sociaal ondernemer, maar ook niet als een 'traditionele' ondernemer.

"Een beetje van beiden, maar je moet wel sociaal betrokken zijn. Ik ga de wereld zeker niet in mijn eentje verbeteren, maar ik wil het wel geprobeerd hebben", aldus Sedubun. "Ik heb geen hekel aan rijk worden, maar ik heb er ook geen hekel aan om mensen een plezier te doen. Onze koks verdienen dan wel minder bij ons, maar halen er ook voldoening uit. Dat vind ik ook een beloning."

Volgens Sedubun is het dan ook zaak om de klant te verrassen. "We hebben geen menukaart. Met een klein team werken we ons helemaal de naad uit om de beste combinatie te zoeken en iets lekkers voor te schotelen. Ik hoop dat ook dat mensen achteraf zeggen: "het kan dus tóch!"