Laadpaalonderhouder stichting e-laad waarschuwt voor files bij de oplaadpunten voor elektrische auto's.

Het wagenpark van elektrische wagens en plug-in-hybrides groeit veel harder dan het aantal openbaar toegankelijke stopcontacten, bevestigde een woordvoerder van de stichting maandag na berichtgeving van Trouw.

''Het komt op populaire laadplekken nu al voor dat mensen die hun auto willen bijladen, op een of twee auto's in de wacht stuiten'', zegt hij.

Nederland telde eind november in totaal 3434 publieke, 24 uur per dag toegankelijke, laadpalen. Dat is ruim 23 procent meer dan begin dit jaar.

Het aantal elektrische en semi-elektrische personenwagens verdrievoudigde in 11 maanden tijd echter: van nog geen 6300 naar ruim 19.000. Vooral het aantal plug-in-hybrides (elektrisch met hulpmotor) is sterk toegenomen.

Laadpunten

E-laad verwacht dat het aantal nieuwe publieke laadpunten komende tijd beperkt zal blijven. ''Voor het plaatsen van laadpalen zijn we momenteel afhankelijk van lokale overheden en marktpartijen. En gemeenten hebben vaak maar een beperkt budget'', verklaart de zegsman.

De stichting zoekt naar andere oplossingen om drukte aan de paal te voorkomen. ''Denk bijvoorbeeld aan manieren om ervoor te zorgen dat laadplekken niet bezet worden gehouden door benzineauto's'', zegt de woordvoerder.

Opladen

Wat volgens hem ook helpt is er voor te zorgen dat elektrische auto's die opgeladen zijn, zo snel mogelijk van de laadplek weggehaald worden zodat een andere auto daar kan laden. Dat kan bijvoorbeeld met speciale parkeersensoren die de eigenaar van de auto waarschuwen wanneer zijn wagen opgeladen is.

Behalve publieke laadpalen zijn er in ons land ook nog zo'n 2900 semipublieke laadpalen die beperkt openbaar toegankelijk zijn. Deze zijn onder meer te vinden op parkeerplaatsen van supermarkten, die vaak na sluitingstijd van de winkel niet meer bereikbaar zijn.