NUzakelijk volgt de Nederlandse deelnemers aan Village Capital, een drie maanden durend acceleratorprogramma dat sociale ondernemingen op democratische wijze aan groeikapitaal helpt.

De Buurtboer is een van de kandidaten. Het bedrijf levert kistjes met verse lunchproducten op kantoor, waarbij wordt samengewerkt met lokale producenten.

Het streven hierbij is minimale verspilling. Producten worden afgenomen bij ambachtelijke leveranciers en er wordt rekening gehouden met de juiste hoeveelheden. De Buurtboer levert lokale lunches op maat.

Wat doet De Buurtboer?

Sinds 2010 zijn Caroline van der Lande en Nikki Wiesman bezig om de goede lunch te introduceren binnen bedrijven. Geen kleffe broodjes met flauwe kaas en een kop oplossoep, maar vers brood, goede vleeswaren en zelfgemaakte soep. Biologische zuivelproducten, Beemsterfruit en salades, alles wordt verzorgd door De Buurtboer.

Op welke trend en/of ontwikkeling spelen jullie in?

De Buurtboer wil verspilling van voedsel voorkomen en zorgen dat er op het werk bewuster wordt geconsumeerd. Niet door met een geheven vingertje te wijzen, maar simpelweg door mensen te laten proeven. Dat werkt het allerbeste.

Waarom doen jullie mee aan Village Capital?

Omdat er nog veel te leren valt voor De Buurtboer. Beide vrouwen hebben een marketingachtergrond bij bedrijven als Heinz, Sara Lee en Bacardi, maar zijn nog lang niet uitgeleerd. Village Capital is een inspiratiebron, het vergroot hun netwerk en De Buurtboer wordt kritisch onder de loep genomen. Daardoor is er straks geen blinde vlek meer te bekennen en dat zal het succes alleen maar vergroten.

Wat zouden jullie aan onze lezers willen vragen?

Er is behoefte aan een operationele ruimte met grote koelcellen, ergens in de Randstad. Kun je Caroline en Nikki helpen?