Modelabel Granny’s Finest brengt jonge ontwerpers en eenzame ouderen bijeen om eigentijdse, handgemaakte accessoires te breien. December in zijn algemeen, en Kerst in het bijzonder, is voor hen de absolute piektijd.

Jip Pulles zette Granny’s Finest tweeënhalf jaar geleden op met zijn compagnon Niek van Hengel. Het concept werd geboren door observaties in hun eigen omgeving, vertelt Pulles.

"Niek zag in een zorginstelling een bejaarde dame een sjaal breien. Toen hij vroeg voor wie ze die maakte, had ze daar eigenlijk geen antwoord op. En mijn zus zat op de Kunstacademie. Daar zag ik dat jonge creatievelingen mooie producten maken, maar commercieel vaak minder onderlegd zijn."

Met het opzetten van Granny’s Finest wilden de vrienden beide problemen ondervangen. Jonge ontwerpers maken op eigen titel een eigentijds ontwerp, en de oma’s komen de ‘knit-kit’ die daarbij hoort ophalen. "Daarin stoppen we kwaliteitsgarens, die voor hobbyisten onbetaalbaar zijn", aldus Pulles.

Kerstdiner

In samenwerking met lokale zorginstellingen organiseert Granny’s Finest wekelijks een bijeenkomst, zodat de ouderen gezamenlijk kunnen breien. "Dat is voor hen een gezellige bezigheid. En uiteindelijk leveren ze de sjaal, wanten of muts bij ons aan."

In ruil voor hun werk organiseren Pulles en Van Hengel uitjes voor de ouderen. "Afgelopen week hebben we nog een kerstdiner gehad met zo’n honderd oma’s. En we hebben ook kerstpakketten uitgedeeld."

Na een succesvolle pilotfase van een jaar is het project de afgelopen anderhalf jaar flink uitgebreid. Inmiddels zijn er negen breiclubs over het hele land en worden de producten in tien verschillende vestigingen, waaronder in een eigen winkel in Rotterdam, verkocht. Ook wordt het merk aangeboden via Wehkamp.nl.

Eigen benen

Hoewel de salarissen van de oprichters vooralsnog mede gefinancierd worden door Stichting Doen, is Pulles overtuigd dat het label op den duur zichzelf kan bedruipen. "Om helemaal op eigen benen te kunnen staan, hebben we zo’n 25 tot 30 clubs nodig." 

Zorginstellingen helpen het duo bij het werven van nieuwe ouderen. "Dat loont ook voor hen, want die senioren zijn in potentie hun nieuwe klanten."

In 2014 wil Granny’s Finest in ieder geval break-even draaien. Maar winst wordt binnen de onderneming vooral ook maatschappelijk uitgedrukt. "Hoe meer we verkopen, hoe meer oma’s we kunnen betrekken. Onze zakelijke en sociale doelstelling gaan hand in hand."

Verhaal

Afgelopen maand heeft aan die doelstellingen weer een flink steentje bijgedragen, vertelt Pulles. "De winter is natuurlijk al ons seizoen. Maar december, en met name Kerst, is echt ons piekmoment."

Mensen  geven volgens Pulles graag een cadeau met een verhaal. "Het idee past natuurlijk in de familiesfeer die bij de feestdagen hoort. Bij elk product zit ook een handgeschreven boodschap en een foto van de producerende oma. We vragen de koper of krijger ook die oma te bedanken via een digitale kaart op onze site. Zo hebben maker en drager een gezicht bij elkaar."