Het elektrischetaxibedrijf Prestige Greencab moet een subsidie van 1,6 miljoen euro terugbetalen aan Agentschap NL.

Ondanks herhaalde oproepen, heeft de overheidsdienstverlener nooit een accountantsverklaring gekregen waarin wordt verantwoord waaraan het geld precies is besteed.

Dat bevestigde een woordvoerster van Agentschap NL, een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, donderdag, na berichtgeving van de website Taxipro.nl.

Kors van Ruler, die als voormalig bestuurder en aandeelhouder de vordering in de bus heeft gekregen, weigert te betalen. ''Ik heb er geen donder mee te maken. Dit is allemaal gebeurd voordat ik bij Prestige Greencab kwam. Laat ze er maar een rechtzaak van maken'', zegt hij in een reactie.

Niet rendabel

Prestige verkreeg de subsidie in 2011 voor een proef met elektrisch taxivervoer in de regio Utrecht. De eerste taxirit werd destijds feestelijk besteld door prins Maurits. Maar het bleek uiteindelijk niet rendabel om met bestaande technologie een volledig elektrische taxidienst te exploiteren. Het project werd eerder dit jaar beëindigd. In oktober is Prestige uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Volgens Agentschap NL heeft Van Ruler in eerste instantie 6 weken de tijd om de subsidie terug te betalen. Over eventuele verdere juridische stappen is nog niets bekend. Volgens de zegsvrouw van Agentschap NL is het Greencab-project geen mislukking. ''Het was een kennis- en leertraject. We hebben geleerd dat bepaalde aanpakken niet werken.''

Dubieuze faillissementen

Van Ruler is in het verleden in verband gebracht met verschillende dubieuze faillissementen. Hij is niet de oorspronkelijke initiatiefnemer van Prestige Greencab. Dat is George Jansen, maar die weigert commentaar te geven ''zolang de procedure loopt.''

Naast Prestige, heeft Agentschap NL afgelopen jaren aan acht andere proefprojecten voor hybride en elektrisch rijden een subsidie verstrekt. In totaal gaat het om 10 miljoen euro. Er is bij geen ander project sprake geweest van terugvordering.