Consumenten hebben vorig jaar meer uitgegeven aan duurzaam geproduceerd voedsel. 

Vorig jaar steeg de omzet met meer dan 25 procent tot 2,2 miljard euro. Dat blijkt uit de dinsdag verschenen Monitor Duurzaam Voedsel 2012.

Vorig jaar was 5,5 procent van alle verkochte voeding duurzaam. Een jaar eerder was dat nog 4,4 procent.

Producten zijn duurzaam als ze op een duurzame en verantwoorde manier zijn geproduceerd. Dat kan een diervriendelijke, biologische, milieuvriendelijke of ethische productiewijze zijn. Alleen producten met een onafhankelijk keurmerk zijn in het onderzoek meegenomen.

Van alle duurzame aankopen heeft 42 procent een biologisch keurmerk, 21 procent een Beter Leven-keurmerk (diervriendelijk) en 19 procent een UTZ Certified-keurmerk (duurzame landbouw).

Goede weg

Consumenten zijn in minder dan drie jaar het dubbele aan duurzaam voedsel gaan uitgeven. Op veel plekken zijn de uitgaven gestegen, zowel in supermarkten en restaurants als bijvoorbeeld in zorginstellingen.

"De samenleving laat hiermee zien dat duurzaam voedsel steeds belangrijker wordt. Dat sterkt mij in de gedachte dat we de goede weg zijn ingeslagen”, zegt staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken over de uitkomsten van het onderzoek.

Nieuwe producten

Omdat er elk jaar nieuwe duurzame producten in het onderzoek worden opgenomen, zijn de cijfers van 2012 niet zomaar te vergelijken met die van het jaar daarvoor. De onderzoekers hebben daar rekening mee gehouden en hebben de cijfers gecorrigeerd. 

De omzet van duurzaam voedsel van warenhuizen, drogisterijen en kleinere speciaalzaken is niet in het onderzoek opgenomen.

Informatie uit kassascans en andere marktgegevens zijn samengesteld door onderzoeksinstituut LEI Wageningen UR.