Startups in cleantech: overal oplaadpunten

AMSTERDAM - Duurzame technologieën zitten in de lift. Hoe ziet de startupsector er in Nederland uit voor cleantech-bedrijfjes? Deze week: maker van oplaadpalen Cohere, die drie verschillende markten aanboort.

De vraag naar oplaadpalen voor elektrische auto's is groot. Cohere levert laadpunten bij mensen thuis, op kantoren en op universiteiten en zorgt voor het beheer. Hoe gaat deze startup zich mengen in deze overvolle markt?

Op dit moment lopen er pilotprojecten op campussen van Delft en Eindhoven. De oplaadpalen halen elektriciteit uit zonne-energie, waarvoor ongeveer 18 vierkante meter aan zonnepanelen nodig is. Voor consumenten is dat misschien lastig. Maar Cohere hoopt dat zij collectief energie in gaan kopen om de kosten te drukken, zo stelt directeur Michael Coussement.

Jullie boren drie verschillende markten aan. Waarom?
 “Ons eerste idee was om laadpunten alleen bij mensen thuis te plaatsen. Maar je auto staat niet alleen daar, maar ook op je werk. Ook is een semi-publieke ruimte als een campus een interessante plek om te beginnen met oplaadpunten. Daar staan honderden auto's geparkeerd maar het is er relatief makkelijk om daar palen te plaatsen. Er gaat meestal één manager over dat hele terrein, dus dat is minder gedoe dan aanvragen doen bij een gemeente.”

Er is enorm veel concurrentie op de markt voor oplaadpalen. Hoe gaan jullie je onderscheiden?
“Grote energiebedrijven investeren er veel in, maar maken verlies op hun infrastructuur. Daarnaast bieden wij 100 procent duurzame mobiliteit, doordat we de elektriciteit opwekken met zonnepanelen.”

Is de markt voor elektrische oplaadpalen volwassen?
“Het is een goed moment, we bevinden ons op een kritisch punt. De tijd van pilotprojecten is nu wel voorbij. Stichting e-laad bijvoorbeeld heeft er mede voor gezorgd dat er één van de beste netwerken van de wereld ligt in Nederland. Ze hebben de markt flink gestimuleerd. Alleen is het moeilijk als cleantech-startup om nu snel te groeien. Er is simpelweg te weinig aanbod van elektrische auto's. Ook zijn volledig elektrische auto's nog duur. Maar uiteindelijk worden ze goedkoper. Nu zitten we nog ruim voor het moment dat de markt versnelt, dus nu is te tijd om ermee te beginnen.”

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie