AMSTERDAM – Duurzame technologieën zitten in de lift. Hoe ziet de startupsector er in Nederland uit voor cleantech-bedrijfjes? Deze week: ViriCiti uit Utrecht.

De startup ViriCiti speelt in op de trend van duurzame mobiliteit en wil steden een volledig werkende keten van commerciële elektrische bussen leveren. Zij zorgen dus voor de bussen zelf, maar ook voor de oplaadstations en een monitorsysteem. "Wij willen alle verantwoordelijkheid op ons nemen", zeggen mede-oprichters Freek Dielissen en Jan-Willem Heinen.

De startup sluit partnerships met andere partijen om bestaande technologieën (elektrische bussen en oplaadstations bij bushokjes) toe te passen, en maakt daar een passend monitorsysteem bij. Zo moeten gemeenten en vervoersmaatschappijen er vanuit kunnen gaan dat er weinig uitval van bussen optreedt. Uiteindelijk wil het bedrijf in 2015 een eigen (lichtgewicht) elektrische bus op de markt brengen.

Hoe marketen jullie je bedrijfsidee? Een elektrische bus kost veel geld.
Heinen: "Gemeenten en vervoersmaatschappijen willen horen dat ons monitorsysteem zorgt dat 99 procent van de bussen rijdt, niet hoe zij met onze techniek zo effectief mogelijk moeten rijden. Wij nemen de zorg uit handen en nemen alle verantwoordelijkheid op ons. Dat is wat zij willen, dus doen wij dat".

Hoe gaan jullie precies geld verdienen?
Dielissen: "We zijn uiteraard nog bezig met het aanscherpen van ons businessmodel (ViriCiti zit in de accelerator UtrechtInc., red.). In eerste instantie willen we ervoor zorgen dat pilot projecten door meerdere betrokken partijen worden gefinancierd. In het latere model maken we gebruik van het feit dat de variabele kosten van elektrische bussen laag zijn, dus dan wordt leasing per kilometer een mogelijkheid."

Hoe lastig of eenvoudig is het om nu te beginnen met een startup in cleantech?
Dielissen: "Dit is echt dé tijd om te starten. Grote steden zitten nu met flinke luchtvervuiling en die willen geen boetes riskeren. ViriCiti is een duur concept, maar als wij een jaar later waren begonnen, had iemand anders het wel gedaan."

Heinen: "Er is genoeg interesse voor startups in deze sector. Elke week krijgen we vijf verzoeken of we ergens op een beurs komen staan. Maar zo komen we niet meer aan werken toe, dus dat doen we niet."