AMSTERDAM - Het bedrijfje StreekBox bezorgt pakketten aan huis met daarin ingrediënten voor complete maaltijden, afkomstig van lokale ambachtelijke boeren. StreekBox groeit. Niet ondanks, maar dankzij de crisis.

Zonder overleg besloten Albert Heijn en Jumbo twee weken geleden om hun leveranciers voortaan flink minder te betalen. Een stevig boerenprotest is het gevolg. Die lagere prijzen komen de consument wellicht ten goede.

Toch begrijpt ook die wel dat er een grens is aan wat je van boeren mag verwachten, zegt Mathijs Visser van StreekBox. “Mensen hebben er schoon genoeg van dat boeren worden uitgeknepen door supermarkten.” 

Juist in deze economische crisis gaan veel mensen daarom op zoek naar duurzaam, verantwoord geproduceerd eten. Het liefst ook gemaakt door lokale boeren. Visser: “Zo ondersteun je ook nog eens de regionale economie.”

Een hogere prijs neemt men daarbij voor lief. “Al valt die prijs bij ons reuze mee. We zijn weliswaar iets duurder dan de gewone supermarkt, maar niet duurder dan wanneer je je boodschappen doet bij de biologische supermarkt, of bij de slager en de groentenboer”, zegt Visser. 

StreekBox ging vier maanden geleden van start in de regio Haaglanden. Het team, onder culinaire leiding van kok en streekproductenkenner Patrick Dost, bedenkt wekelijks enkele recepten op basis van wat in dat seizoen voorhanden is.

Vervolgens worden bij dat recept de lokale boeren uitgezocht die die producten leveren. “Onze kok kent honderden boeren in de regio. Dat netwerk is er dus al”, zegt Visser. “Maar nu het begint te leven, melden boeren zich ook spontaan bij ons aan.”

Wie een StreekBox bestelt, vindt daarin alle ingrediënten die nodig zijn om de recepten voor die week te bereiden. In de doos vindt de klant ook een lijst met de herkomst van alle producten.

“Zo zat er laatst drinkyoghurt in van een boer uit Zoeterwoude. Een klant vond die yoghurt zo lekker, dat hij naar die boerderij reed om er meer van te kopen”, zegt Visser. “Dat is precies onze bedoeling. De boer en de consument weer met elkaar in contact brengen.”

Fluctuaties 

Is het niet lastig om de kosten in de hand te houden, aangezien er telkens andere producten in de doos terechtkomen? De prijs die klanten voor de box betalen is immers altijd dezelfde. “Er zitten fluctuaties in de inkoopprijs. Zo hadden we laatst een gerookte forel van een kweker uit Meerkerk. Dat was wel iets duurder. Maar we hadden er mooie gerechten bij bedacht. Dat willen we dan gewoon doen. Maar we zorgen wel dat we met de inkoopkosten binnen bepaalde bandbreedtes blijven.” 

Logistiek blijkt de grootste kostenpost, zegt Visser. “Als je bijvoorbeeld één bestelling hebt in Dordrecht, dan draai je daar geen winst op.” Dat is dan ook de reden dat het bedrijf pas gaat bezorgen in een stad, als daar een redelijke klantenbasis is opgebouwd.

Inmiddels worden de StreekBoxen bezorgd in de regio Haaglanden, Rotterdam, Utrecht en sinds kort ook in Amsterdam. Binnenkort willen de ondernemers gaan bezorgen in Haarlem, Amersfoort en de Utrechtse Heuvelrug. Ook Brabant is in beeld, maar voor deze markt wil StreekBox gebruik maken van een nieuwe groep boeren die meer in Zuid-Nederland gevestigd zijn.

Werving

Klanten werven doet StreekBox op twee manieren. “We staan veel op streekmarkten – daar komen er trouwens steeds meer van – en werken zo aan onze naamsbekendheid. Maar ook via social media, Facebook en Twitter, gaat het hard”, aldus Visser. 

StreekBox wordt op dit moment gerund door vier vaste medewerkers en drie parttimers. Het bedrijf bezorgde in de eerste vier maanden van zijn bestaan zo’n 3000 streekboxen en heeft enkele honderden abonnees.

“We kunnen er nog niet van leven. Zo hou ik er nog mijn marketingbureau naast”, zegt Visser. “Maar we maken ook geen verlies. Eind dit jaar willen we dat alles stevig staat.” Daarna kan er winst gedraaid gaan worden. 

Momenteel lopen er ook gesprekken met enkele grotere partijen, die eventueel kunnen aanhaken. “Maar het moet nooit een al te commerciële uitstraling krijgen. We werken met kleine ambachtelijke boeren. Dat concept moeten we goed bewaken en dus zullen we niet zomaar met elke partij om tafel gaan.” Bezorgservice Albert.nl moet dus wel met een erg goed verhaal komen.