AMSTERDAM – Een nieuw uitgebrachte stappenplan moet een internationale richtlijn voor duurzaamheid begrijpbaar maken voor ondernemers.

Schrijvers Hans Kröder en Jaap de Vries haalden uit de ISO 26000 richtlijn de krenten uit de pap voor mkb’ers in het boek Duurzame winst voor MKB.

De Vries is duurzaamheids consultant bij ingenieursbureau DGMR. Vanuit de vestiging in Drachten werd enkele jaren geleden een project opgestart om bedrijven te helpen met het verduurzamen van hun bedrijfsvoering.

Drempel

“Daarbij merkten we dat kleinere bedrijven tegen duurzaamheid aanhikten. Ze wisten niet hoe ze moesten beginnen. Toen dachten we; we moeten iets doen om ze over de drempel te helpen.”
Internationaal gezien is ISO 26000 de leidende richtlijn voor duurzaamheid.

“Maar ondernemers gaan geen pillen van honderden bladzijden doorlopen om dat te begrijpen. In alle gevallen zijn die bezig met hun dagelijkse zaken.”

Kwaliteit

De Vries kwam toen bij Kröder terecht die eerder al had geschreven over ISO 26000 voor grotere bedrijven. In het boek wordt naast een stappenplan ook veel voorbeelden gegeven van bedrijven die een stukje duurzaamheid in hun bedrijfsvoering hebben doorgevoerd.

Grootste voordeel van de richtlijn, volgens De Vries, is dat deze de kwaliteit van een bedrijf verbetert. Verder is het ook handig om het naar buiten uit te dragen, hoewel de richtlijn niet bedoeld is als een keurmerk.

Eisen stellen

“Steeds meer overheden en andere organisaties gaan eisen stellen aan hun toeleveranciers. Verder is de ISO-richtlijn handig omdat men in het buitenland dezelfde criteria hanteert. Zo praat je allemaal in dezelfde taal.”

In de praktijk kent De Vries legio voorbeelden van bedrijven die iets aan de richtlijn hebben gehad om het bedrijf te verduurzamen en de kosten te besparen.

Imago

“Een installatiebedrijf kwam er bijvoorbeeld achter dat de bestelwagens altijd vol geladen waren met apparatuur die ze maar zelden nodig hadden. In de praktijk bleek dat de ladder bijvoorbeeld lang niet altijd mee hoefde. Dat scheelde het bedrijf heel eenvoudig 5.000 euro aan brandstofkosten.”

Ook het imago uitdragen van een duurzaam bedrijf kan voordelen hebben. “Een hotel in Heerenveen bijvoorbeeld kon in korte tijd 25.000 euro extra omzet maken door de aandacht die dit heeft meegebracht.”

Energiebesparing

In de ISO-richtlijn wordt duurzaamheid breder getrokken dan energiebesparing alleen. Transparantie van het bedrijf en ethisch handelen staan ook centraal.

Toch erkent De Vries ook dat energiebesparing een belangrijk onderwerp is. Wanneer zonnepanelen echt deel gaat uitmaken van een verduurzamingslag bij bedrijven kan hij niet zeggen.

“We zitten in een transitie”, benadrukt de consultant. Het is wachten op de kritische massa van bedrijven die er in meegaan. “Het kan zijn dat het bij een imago van een bedrijf past, maar als je puur alleen naar de kosten kijkt kan het ook nog niet uit.”

Koffiedik

“Energieneutraliteit moeten we wel naartoe op de lange termijn, maar het is koffiedik kijken hoe lang het nog duurt. Zolang de crisis blijft voortduren en de energieprijzen zo laag blijven kan het nog niet.”

Voor De Vries is het zelf ook een strijd. “Aan de andere kan denk je het gaat lang niet snel genoeg, maar je moet wel ergens beginnen. Ik denk wel dat het steeds meer gaat versnellen.”