'Stopcontact' voor ferry's van Stena Line

HOEK VAN HOLLAND - De schepen van rederij Stena Line hoeven voortaan in de haven van Hoek van Holland niet meer de motoren te laten draaien om energie op te wekken.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) sloot woensdag een van de ferry's met een lange kabel aan op walstroom.

Het is voor het eerst dat zeeschepen in Nederland vanaf de kant van stroom worden voorzien. Dat is veel beter voor het milieu, stelt Schultz. De energie komt dan uit een energiecentrale, die veel schoner en zuiniger werkt dan de generatoren die op het schip op diesel draaien.

Schepen hebben ook stroom nodig als ze zijn aangemeerd, bijvoorbeeld om de koeling en de verwarming aan te kunnen laten.

Luchtkwaliteit

Ook is het goed voor de luchtkwaliteit in Hoek van Holland. ''Doordat de motoren niet langer draaien voor het opwekken van stroom, worden minder schadelijke stoffen uitgestoten'', stelt Schultz. De scheepsmotoren stoten onder meer zwaveldioxide, stikstofoxiden en fijnstof uit. Vooral bij de Stena Line zal dat fors verminderen, omdat de ferry's relatief lang in de haven liggen.

De walstroominstallatie kost 2,8 miljoen euro en is betaald door de gemeente Rotterdam (waar Hoek van Holland bij hoort), het Havenbedrijf Rotterdam en het ministerie. De kosten om de schepen aan te passen, neemt Stena Line op zich.

Lees meer over:
Tip de redactie