AMSTERDAM – Beursgenoteerde bedrijven die hun duurzame strategieën openbaar maken, zien hun aandelen na de bekendmaking gemiddeld met een klein half procent stijgen.

Dat blijkt uit het onderzoek 'Going Green: Market Reaction to CSR Newswire Releases' van verschillende Amerikaanse universiteiten.

De onderzoekers onderzochten in de periode 2000-2010 172 beursgenoteerde bedrijven en vergeleken het aandeel twee dagen voordat een persbericht over hun duurzame strategieën naar buiten werd gebracht, en twee dagen daarna. De bedrijven communiceerden vooral over de vermindering van de CO2-uitstoot en het gebruik van groen gas.

Van de bedrijven die hun duurzame strategieën niet bekend maakten via een persbericht, stegen de aandelen niet significant.

Kleine bedrijven

Voor kleinere, minder bekende beursgenoteerde bedrijven heeft een persbericht meer effect: zij zagen hun aandelen gemiddeld met 2,32 procent stijgen.

Volgens de onderzoekers stijgen de aandelen na een bekendmaking omdat het bedrijf dan maatschappelijke verantwoordelijkheid uitstraalt. Investeerders zouden liever in zo'n bedrijf willen investeren.

De bedrijven die hun duurzame initiatieven niet naar buiten hebben gecommuniceerd, deden dat omdat ze juist bang waren voor een daling van het aandeel en misinterpretatie.