AMSTERDAM – Bedrijven kunnen geld besparen en tegelijk energiezuiniger te werk gaan. Dit is de ervaring van logistieke ondernemingen in Almere.

Vijftien, vooral logistieke, bedrijven deden mee aan een project om emissies te reduceren en tegelijk de kosten te verlagen. Logistiek belangenbehartiger EVO presenteerde het rapport vorige week aan de gemeente Almere.

De totale emissies, onder andere CO2, werden met 5 procent verlaagd en er werd gezamenlijk voor 560.000 euro aan kosten bespaard, 3,3 procent van de totale kosten van het vervoer.

Eduard van Wingerden, service manager bij Van Duijnen Koffie, heeft “zeker geen spijt” van de genomen maatregelen. “Groener te werk gaan en besparen op kosten gaan hand in hand. De investering hebben we er dik uit.”

Van Duijnen, met 118 werknemers, levert onder andere koffieautomaten aan kantoren en doet  daarnaast technische dienstverlening aan horecabedrijven. Hiervoor zijn de chauffeurs van Van Duijnen vaak op pad.

Behoorlijke daling

Het bedrijf nam een groot aantal kleinere maatregelen. Van Duijnen liet onder andere het personeel minder in de auto werken en meer op kantoor. Verder installeerde het lichtsensoren om het lichtverbruik te verlagen en ging het bedrijf de Toyota Prius gebruiken.

“Voornamelijk zit de reductie in de CO2-emissie”, verklaart Van Wingerden. “Hier zit een behoorlijke daling in, maar door de crisis hadden we ook minder mensen. In verhouding is het toch nog aardig gedaald. “

Prius

“De Prius kostte eigenlijk 250 euro meer dan andere energiezuinige auto's, maar het is ook een statement naar klanten toe.” Ook gaat het bedrijf volgsystemen gebruiken in de auto’s om te kijken welke chauffeurs het dichst bij een klant zijn om zo brandstof te besparen.

De ervaring met energiebezuiniging is vooral positief, verklaart Van Wingerden. Alleen de Prius viel iets tegen. “Op papier zijn ze net iets zuiniger dan in het echt.”

Klanten

De service manager merkt dat ook klanten steeds meer eisen gaan stellen aan duurzaamheid. “Het is zo algemeen dat het eerder als dwaas ervaren wordt als je het niet doet.” Klanten blijken ook bereid meer te betalen als een leverancier meer aan een groenere bedrijfsvoering doet.

Van Wingerden noemt als voorbeeld Coca Cola, die overigens geen klant is bij Van Duijnen. De frisdrankfabrikant wil nu kleine koelsystemen laten draaien op CO2. “Dit is super groen ten opzicht van wat nu gebruikt wordt. Ze nemen echt het voortouw.”