AMSTERDAM - Een nieuw productieproces hergebruikt restafval van fabrieken en zet dat om in brandstof voor vliegtuigen. In 2014 moeten de eerste vluchten gerealiseerd worden.

Omdat brandstof schaars is, zijn transportbedrijven op zoek naar duurzame oplossingen om 'gewone' brandstoffen te vervangen. Vliegtuigmaatschappij Virgin Atlantic wil in deze zoektocht vooroplopen en heeft onlangs een samenwerking met LanzaTech aangekondigd. Samen met dit bedrijf gaat Virgin restafval van fabrieken hergebruiken.

Fabrieken lozen allerlei gassen en ander restmateriaal dat normaliter in de atmosfeer terechtkomt. LanzaTech vangt deze restproducten op en hergebruikt ze tot vliegtuigbrandstof. In de onderstaande video wordt dit proces uitgebreid toegelicht.

De nieuwe brandstof kan gemengd worden met gewone brandstof en bij verbranding komt bovendien vijftig procent minder CO2 vrij. Het proces is dus beter voor het milieu, maar ook kunnen conventionele brandstoffen langer gebruikt worden. Tot er een echt duurzame oplossing is gevonden, is deze methode daarom een goed alternatief.

Europese Unie

Onder invloed van de Europese Unie worden luchtvaartmaatschappijen vanaf 1 januari 2012 gedwongen te betalen voor een overschot aan uitstoot van koolstofdioxide. Het idee is omstreden en er volgt mogelijk uitstel van de plannen.

KLM, Lufthansa, Qantas en Air New Zealand zijn al begonnen met het gebruik van biobrandstof. Op dit moment is ook Boeing bezig met de productie van een meer duurzame vliegtuigbrandstof.