LUXEMBURG - De nieuwe Europese regels voor luchtvaartmaatschappijen om te gaan betalen voor hun CO2-uitstoot druisen niet in tegen internationale regelgeving.

Dat concludeert de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie donderdag. Doorgaans wijkt het vonnis niet af van dit advies.

Meerdere Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen waren naar het hof in Luxemburg gestapt omdat zij het niet eens zijn met de plannen. De luchtvaartsector moet voor zijn CO2-uitstoot in de EU gaan betalen.

Om de sector deels tegemoet te komen, verdeelt de Europese Commissie voor een waarde van meer dan 20 miljard euro gratis emissierechten. Stoten luchtvaartmaatschappijen meer uit dan ze gratis aan rechten krijgen, dan moeten ze extra rechten kopen.

Gevolgen

Nederland maakt zich zorgen over de gevolgen van het verzet van landen buiten de EU tegen de nieuwe Europese regelgeving. Staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) kaart de kwestie maandag aan tijdens een vergadering met zijn collega's in Luxemburg.

Atsma wees er al op dat de weerstand verder is toegenomen. De landen dreigen inmiddels zelfs met economische maatregelen. Den Haag ziet dan ook liever dat er een wereldwijd systeem komt voor de uitstootrechten, ook om de positie van luchthaven Schiphol niet in gevaar te brengen.

De internationale luchtvaartorganisatie IATA is teleurgesteld over het advies aan het Hof. Topman Tony Tyler wees erop dat ook veel regeringen twijfels hebben over de rechtmatigheid van de Europese emissieregels en de gevolgen ervan voor luchtvaartmaatschappijen.