AMSTERDAM – De markt voor biokerosine dreigt in een vicieuze cirkel terecht te komen. Overheden willen nog niet instappen want er is nog geen volwassen markt, maar die markt ontwikkelt zich ook niet vanzelf omdat de kosten te hoog zijn.

Een zogenaamde ‘catch 22’ situatie, verklaart Dirk Kronemeijer, managing director bij biobrandstofleverancier SkyNRG, tegenover NUzakelijk.nl.

Hij werkt er hard aan om die cirkel te doorbreken. Het Nederlandse SkyNRG probeert alvast de markt voor biokerosine op te zetten, maar de sector staat nog in de kinderschoenen. Vanaf juli van dit jaar mogen vliegtuigen pas officieel op biobrandstof vliegen.

Wereldmarkt

Er wordt nu voor 1500 ton aan biokerosine gebruikt op de wereldmarkt en naar schatting tweederde daarvan wordt geleverd door SkyNRG. Hoewel Kronemeijer hier best trots op is, is het in verhouding tot de reguliere markt nog niks. KLM verbruikt alleen al 3 miljoen ton brandstof per jaar.

Biokerosine is de toekomst voor de vliegtuigbranche, volgens de ondernemer. “Daar is iedereen het wel over eens. Iedereen is aan het experimenteren. De grote drempel is de prijs.” Elk dubbeltje telt op dit moment in de vliegtuigsector en biokerosine is op dit moment nog drie keer zo duur als conventionele brandstof.

Verdienen

Grote olieproducenten zien er dan ook nog geen brood in. “Zolang er niets te verdienen is doen die het niet. Als ze al wat doen, dan doen ze dat met de wegbrandstof. Daar zit een bijmengplicht op van 5 procent.”

SkyNRG werd 2 jaar geleden opgericht door tankopslagconcern North Sea Group, adviesbureau Spring Associates en KLM, waar Kronemeijer vicepresident business innovation was. Verder heeft investeerder Robert-Jan van Ogtrop een aandeel.

Frituurvet

Het bedrijf produceert de biobrandstof niet zelf. Daar huurt ze raffinaderijen zoals die van Neste Oil in Rotterdam voor in. De grondstoffen zoekt het bedrijf wel zelf. Nu gebruikt SkyNRG nog vooral frituurvet om biobrandstof van te maken.

80 procent van de kosten bij het maken van biobrandstof komen voort uit de grondstoffen en die zijn nog erg duur. Omdat de prijs voor biobrandstof zo hoog is moet SkyNRG iets anders verzinnen om aantrekkelijk te zijn voor de vliegtuigmaatschappijen.

Uit handen nemen

Het concern doet dit door onder andere alle handelingen voor vliegtuigmaatschappijen uit handen te nemen. Kronemeijer benadrukt dat SkyNRG overal ter wereld op elk vliegveld kan leveren en dat ze het zelf in de brandstoftank van het vliegtuig kunnen pompen.

Verder probeert het bedrijf de premie tegenover fossiele brandstoffen te verkleinen door zogenaamde cofinanciering. 3 van de 6 werknemers bij SkynRG zijn constant bezig financiering voor het gebruik van biokerosine te vinden bij bijvoorbeeld vliegvelden, overheden en zelfs grote bedrijven die veel vliegen.

Omzet

SkyNRG heeft de ambitie om binnen drie tot vijf jaar 100.000 ton biokerosine af te zetten. Dit moet dan ruim 100 miljoen dollar aan omzet genereren. “In de gehele kerosine markt is dit natuurlijk niks, maar voor ons als start-up is dat heel wat.” Volgend jaar wil de onderneming winstgevend zijn.

“Het grootste probleem is nu werkkapitaal.” Het verschil tussen de uitstroom en de instroom van geld levert veel hoofdbrekens op voor de financieel directeur van SkyNRG. “Daar zou de banksector met zogenaamde duurzaamheidambities nou best wel iets meer mee mogen doen.”

Vertrouwen

Denken passagiers niet twee keer na voordat ze op een vliegtuig stappen dat op frituurvet vliegt? “Passagiers hebben terecht het volste vertrouwen in de luchtvaartmaatschappijen waar wij zaken mee doen, zoals bijvoorbeeld de KLM. De brandstof wordt immers extreem getest op kwaliteit, veel meer zelfs dan reguliere kerosine ”, zegt Kronemeijer.

“Ik ben op alle vluchten geweest. De eerste keer is het natuurlijk wel spannend, maar de meeste passagiers waarderen het enorm en ze vinden het leuk om dit verhaal ook thuis te vertellen.” Als de passagier ook nou eens om duurzame vliegbrandstof gaat vragen, dan gaat het echt lopen, denkt Kronemeijer hard op.