AMSTERDAM - Subsidies op elektrische auto's sorteren weinig effect. Ondanks de fiscale vrijstelling tot 4936 euro, werden het afgelopen halfjaar slechts 269 zogenaamde electrical vehicles (EV's) verkocht.

Volgens cijfers van het Britse marktonderzoeksbureau Jato Dynamics bedraagt het marktaandeel EV's in Nederland 0,08 procent, waarmee het op een zesde plaats van de Europese ranglijst eindigt, samen met Frankrijk.

Nederland vormt daarmee geen uitzondering. Hoewel overal in Europa de elektrische wagens worden gesubsidieerd, slaan de groene auto's amper aan.

In heel Europa werden 5222 elektrische wagens verkocht. Vooral de Belgen laten de groene auto massaal links liggen: ondanks de subsidie van 10.907 euro werden er 85 EV's verkocht.

Weinig invloed

Gareth Hession van bureau Jato concludeert: 'De discrepantie tussen subsidie en verkoop tonen dat de prijs weinig invloed heeft op de aankoopbeslissingen. Het is aannemelijk dat de verkoop meer beïnvloed wordt door andere zaken, zoals de mate van verstedelijking, volwassenheid van de markt en oplaad-infrastructuur.'

Momenteel heeft het kabinet 5 miljoen euro uitgetrokken voor rijden op een andere alternatieve brandstof: waterstof. Minister Melanie Schultz van Haegen denkt dat Nederland en zijn buurlanden een 'waterstofparadijs' in Europa kunnen worden.

Vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen kan waterstof vrij goedkoop naar de rest van Europa gebracht worden, zei Schultz van Haegen donderdag in de Bovagkrant.